Stačilo čtvrt roku fungování nové služby – asistentů přepravy v ostravském dopravním podniku – a z veřejné hromadné dopravy už bylo vykázáno na 9000 pasažérů, kteří neměli platnou jízdenku. „Třetinu osob vykázali asistenti přímo z vozu, zbylé dvě třetiny si jízdu rozmyslely,“ sdělila redaktorka České televize Denisa Kotková.
Asistenti přepravy se osvědčili. Vykázali už na 9000 cestujících
Asistenti přepravy od počátku dubna dohlížejí na pořádek a bezpečnost ve vybraných spojích městské hromadné dopravy. Mimo jiné vykazují z vozu cestující bez platné jízdenky. Pilotní projekt se městské firmě osvědčil.
Přestože u některých cestujících vyvolal kritiku, řada jich nově zavedenou službu hodnotí pozitivně, řekl ředitel dopravního podniku Daniel Morys. Dodal, že si sám práci asistenta přepravy vyzkoušel.
Zpočátku byli zkušebně nasazeni na autobusových linkách číslo 33 a 48, na nichž se podle Denisy Kotkové snaží nastoupit velké množství černých pasažérů. „Během jedné směny asistenti vykáží z přepravy i 200 osob,“ dodala. Nyní asistenti působí i na trolejbusové lince číslo 105.
Rozdíl mezi asistenty přepravy a revizory je v tom, že asistenti nemohou udělovat pokuty. Mají ale právo žádat, aby cestující předložil platnou jízdenku, a případně ho vykázat z vozu, pokud ji nemá.
Podnik předpokládá, že po zvýšení počtu asistentů budou jezdit na vybraných linkách po třech a za doprovodu městské policie. Dopravní podnik by chtěl během léta přijmout dalších asi 30 asistentů přeprav.
Do služby od 18 let
Hlásit se mohou zájemci od 18 let, kteří mají středoškolské vzdělání s maturitou. Podle Moryse dopravní podnik bude posuzovat fyzické i psychické předpoklady uchazečů. Zájemci o práci by měli být především komunikativní. Základní hrubá nástupní mzda pro asistenty přepravy je 21 500 korun.
„V období od 3. dubna do 12. května do vozidel MHD nenastoupilo 2952 osob, u kterých se dal předpokládat úmysl cestovat bez platných jízdních dokladů, 1090 osob bylo z přepravy vyloučeno,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková. Šlo o cestující, kteří si ani po opakované výzvě nechtěli zakoupit jízdní doklad, dalších devět lidí bylo z přepravy vyloučeno z jiných důvodů. Asistenti přepravy totiž mohou cestování v MHD znemožnit například i lidem špinavým či hlučným.
Po zavedení nového opatření muselo vedení města čelit kritice představitelů některých organizací, kteří v zavedení institutu asistentů spatřují rasismus a diskriminaci namířené vůči Romům. Radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) jakákoliv taková nařčení odmítl. Podle něj je opatření jen reakcí na stav, kdy část cestujících dlouhodobě odmítala respektovat pravidla přepravy, nebojí se revizorů a neplatí za jízdenky.
Zavedení funkce asistenta je jen jedno z opatření, jež ostravský dopravní podnik ve svých spojích zavádí. Dalším je instalace kamer a bezpečnostních tlačítek, kterými se cestující v nouzi propojí s policií. V březnu se zvýšil také počet strážníků na zastávkách, využíván je více i dohledový systém.
Počet cestujících vzrostl
Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně, uvedla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.
Podnik, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.