Státní plavební správa zastavila s okamžitou platností provoz lodí na Labi pod lávkou v Nymburce, která je v havarijním stavu a mohla by se kdykoli zřítit. Lodě se tak musí otáčet. Město sice loni v prosinci lávku uzavřelo, starosta se ale obává, že se nestihne zbourat dříve než letos v srpnu.
Lávka v Nymburce hrozí zřícením. Lodě dostaly zákaz průjezdu a musí se otáčet
Labe v Nymburce je dopravně významná lodní cesta, a náhradní trasa neexistuje. Řeku využívají především osobní lodě, nákladní plavidla méně. „Na lávku budou umístěné zákazové znaky a dole budou žluté bóje. V tuto chvíli nic jiného udělat nemůžeme, město Nymburk nás informovalo o naprosto havarijním stavu lávky, která může kdykoli spadnout, takže jiné řešení než zastavit tam plavbu v tuto chvíli nemáme,“ uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.
Nymburk zakázal vstup na lávku loni v prosinci, lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, která se zřítila do Vltavy. Lávku od května zkoumali technici z Kloknerova ústavu a nepotvrdili její úplnou bezpečnost, Nymburk proto uzavřel i prostranství na březích pod lávkou.
Město se teď bude snažit lávku co nejrychleji zbourat. Demolici zdržuje podle starosty Pavla Fojtíka (Změna pro Nymburk) výběrové řízení na firmu, která demolici udělá. „Pokud vše půjde, tak by mohla být lávka zdemolována v srpnu,“ řekl Fojtík.
Náklady na demolici se odhadují až na sedm milionů korun. Projektová cena také určí, zda se bude veřejná zakázka soutěžit jako podlimitní, nebo nadlimitní, což může mít vliv na konečný termín. „Je to nutné řešit a já samozřejmě budu tímto směrem s městem komunikovat,“ dodala šéfka plavební správy Němcová.
Největší česká loď musí hledat náhradní cíl
Uzavření vodní cesty omezí například provoz největší české osobní lodi Florentina, která vozí turisty do Poděbrad. Provozovatelé si budou muset najít nový cíl, mohlo by jít například o Brandýs nad Labem.
Uzavřené Labe se dotkne také výletní lodi Blanice, která pravidelně jezdí z Poděbrad do Nymburka a dále do Hrabalova Kerska a Ostré. „V podstatě pro nás končí plavební sezona na této trase, my se na tu naši trasu už nedostaneme. Měli jsme nasmlouvanou spoustu školních výletů, které budeme muset zrušit,“ uvedl provozovatel Blanice Petr Bárta. Loď teď bude jezdit pouze mezi Nymburkem a Poděbrady.
Teoreticky může uzavření Labe v Nymburce znamenat komplikace také pro doky ve Chvaleticích v Pardubickém kraji, kde se vyrábějí nové lodě a po Labi následně plují za zákazníkem.
Lávka v Praze-Troji se zřítila do Vltavy loni 2. prosince, čtyři lidé přitom utrpěli zranění – z toho dva těžké. Následně se začal po celém Česku prověřovat stav mostů a lávek, které měly buď podobnou konstrukci, nebo byly ve špatném až havarijním stavu.