První krůček k dostavbě vnitřního okruhu. Pražští zastupitelé schválili zakázku na projekt

2 minuty
Události: Projekt dostavby Městského okruhu má zelenou
Zdroj: ČT24

Zakázka na projekt dostavby Městského okruhu v Praze úspěšně prošla zastupitelstvem. Stavba má navázat na jednom konci na tunelový komplex Blanka, na druhém na Jižní spojku. Město za projekt zaplatí 344 milionů korun.

Na jednání zastupitelstva se střetla rada s opozicí, která dostavbu okruhu podporuje a obává se, že se příprava postupně zpožďuje. Opoziční kluby nechaly již dvakrát svolat mimořádnou schůzi zastupitelstva, kde chtěly o Městském okruhu jednat, ale na téma samotné nikdy nedošlo.

Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nyní ujistil, že žádné zpoždění nenastalo. „Harmonogram zatím držíme tak, jak jsme si předsevzali,“ poznamenal s tím, že se podklady k zakázce připravovaly již před projednání zastupitelstvem.

Již schválená zakázka na projekt vychází z předpokladu, že projde varianta trasy, kterou prosazuje většina koalice i opozice, ale Trojkoalice váhá. V současnosti přitom vzniká studie alternativního vedení, které by především znamenalo jen minimální zásahy do Povltavské a Spojovací ulice. Výsledky studie ale budou hotové až napřesrok. Materiál, který prošel zastupitelstvem, obsahuje poznámku, že se zakázka na projekt přesoutěží v případě, že se alternativní trasa ukáže jako výhodnější.

Že taková možnost existuje, se přitom opozičním zastupitelům nelíbí. Obávají se, že by případné zrušení zakázky vedlo k napadení ze strany účastníků tendru.

Lanový most nad bývalým vršovickým seřazovacím nádražím přechází v úsek, kde v budoucnu vznikne nová křižovatka. V ní naváže na Jižní spojku nová části Městského okruhu
Zdroj: Jan Kouba/ČTK

Tunelem, nebo po povrchu?

Trasa Městského okruhu, známá pod názvem Vlasta nebo též Blanka II, vede z Pelc-Tyrolky v trase nynější Povltavské ulice, dále Čuprovou, Spojovací a zcela novým úsekem kolem malešického nádraží až k Jižní spojce.

Součástí by mělo být několik tunelů. Buď tunelem pod Bílou skálou, nebo po dvoupodlažní komunikaci by jezdila auta v Povltavské, zahloubený by měl být i úsek ve stopě Spojovací ulice a s podzemní trasou se počítá i v Malešicích.

Existuje i alternativní návrh. Podle něj by Povltavská zůstala, jak je, tedy dvoupruhová, ve Spojovací by se jezdilo po povrchu a auta by vjížděla pod zem pouze v Malešicích. Tunelová varianta by přišla na nejméně 40 miliard korun, předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (Zelení/Trojkoalice) se obává, že konečná by byla ještě vyšší. Naproti tomu varianta s využitím maxima již existujících komunikací by měla vyjít levněji.

Okruhu chybí třetina, přípravy potrvají léta

Městský okruh, který má odvádět tranzitní dopravu z centra Prahy, je zatím hotový asi ze dvou třetin. Jeho součástí je Jižní spojka, Barrandovský most a série tunelů Zlíchovský–Mrázovka–Strahovský–Blanka spolu s krátkým úsekem Strakonické a Dobříšskou ulicí.

Ředitel Institutu plánování a rozvoje řekl již dříve, že podklady pro stavbu východní části okruhu se  budou připravovat nejméně pět let. I kdyby tedy nadále šlo vše jako na drátkách, bude územní rozhodnutí nejdříve v roce 2022 a práce začnou o dva roky později. Celá stavba pak bude v provozu nejdříve v roce 2031.

Již za primátora Hudečka se začalo hovořit o dočasné náhradě v podobě upraveného Průmyslového polookruhu. Ten dnes využívá nákladní doprava jako náhradu chybějícího vnějšího obchvatu Prahy, vede z Letňan po Kbelské a Průmyslové ulici k Jižní spojce. Jsou na něm však úrovňové světelné křižovatky. Součástí případných úprav by mělo být také zahloubení ulice V Holešovičkách, po které by do Kbelské přijížděla auta z Blanky. Alternativní varianta zvažovaná Trojkoalicí s využitím Průmyslového polookruhu jako odlehčovací trasy také počítá. Velké změny, jako je zrušení mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně, však neobsahuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 17 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 18 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...