Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v Opavě se stavbou obchvatu, dělníci nyní zhotovují mostní konstrukce. Východní etapa severní trasy se má budovat ještě asi 2,5 roku a vyjde přibližně na půl miliardy korun.
V Opavě pokračuje stavba části obchvatu. Po dokončení ulehčí centru města
„Měřit bude necelé dva kilometry a naváže na spojku S1, která byla zprovozněna už v roce 2009. Procházet bude za obchodní zónou a Stříbrným jezerem, tam by se měla napojit na jeho další část,“ sdělila redaktorka České televize Martina Koziolová.
„V blízkosti Stříbrného jezera nová cesta naváže na Pekařskou a prodlouženou Mostní ulici. Součástí stavby budou tři protihlukové stěny v celkové délce více než jeden kilometr,“ informoval generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Podle ministra dopravy Dana Ťoky (za ANO) jsou práce na severních a jižních trasách obchvatu města rozděleny na pět etap. Dvě jsou hotové, třetí je ve výstavbě. Zbývající dvě se připravují. Součástí stavby východní části severního obchvatu bude sedm mostních objektů a přeložky dotčených inženýrských sítí.
Nový obchvat lépe zpřístupní také celé Opavsko, Krnovsko a Osoblažsko, tedy západní část Moravskoslezského kraje, která patří mezi nejhůře dostupné oblasti v zemi. Dokončená stavba navíc odkloní tranzitní dopravu z centrální části Opavy. „To je jeden z hlavních důvodů, proč po jeho stavbě volají především obyvatelé Opavy už téměř deset let,“ dodala Martina Koziolová.
Obchvat Opavy je jednou z dopravních priorit kraje. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky by měl zrychlit dopravu, která je směrem od Ostravy na několika místech komplikovaná. Jedná se především o dostavbu prodloužené Rudné a pak o obchvat Komárova.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl již dříve uvedl, že samotná příprava stavby byla ročná. Například se musel dělat obsáhlý archeologický průzkum. Odborníci při něm narazili na pozůstatky sídel z období od mladší doby kamenné. Archeologové našli například rozsáhlé pohřebiště z doby bronzové.
S ohledem na skutečnost, že se územím, kde se bude stavět, prohnala při Ostravsko-opavské operaci fronta druhé světové války, podstatný byl i pyrotechnický průzkum území. „Našlo se devět nevybuchlých dělostřeleckých granátů či dva kusy protitankových granátů,“ řekl Rýdl.
Aktuálně budovaná část severního obchvatu Opavy má navazovat na takzvanou spojku S1, která byla zprovozněna už v roce 2009. V provozu je i jedna etapa jižního obchvatu, která propojuje Těšínskou a Hradeckou ulici.
„Zbývající dvě etapy jsou v rozdílném stadiu přípravy,“ uvedl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál. U západní části severního obchvatu je již hotová dokumentace pro stavební povolení a ještě letos začnou výkupy pozemků. Stavět by se mělo tři roky, a to od května 2019. V případě poslední části jižní trasy obchvatu, která zahrnuje i obchvat Otic, už bylo vydáno územní rozhodnutí.