Pražský viadukt a čtvrté nástupiště hlavního nádraří v Brně čeká oprava. Přes uzel tak denně nebude moct projet 300 vlaků, což jsou asi tři čtvrtiny běžného provozu. Místo toho budou dálkové vlaky zastavovat v Židenicích a bude se jezdit jako v minulých letech při výlukách přes Dolní nádraží, které obvykle slouží pouze nákladní dopravě. Výluka skončí až 10. září.
Sto dní vlakové výluky v Brně. Koleje se začnou trhat už v sobotu ráno
Cestující na peronech a koleje plné vlaků. Rušné dopoledne brněnské nádraží zažilo v pátek před stodenní pauzou naposledy. V sobotu začne největší vlaková výluka v historii integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. „Brněnská letní výluka je, co se týče organizace dopravy, jedna z největších. Tentokrát se nebude týkat jen regionální a dálkové dopravy, ale i mezinárodní,“ potvrdila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Oprava čeká Pražský viadukt a čtvrté nástupiště
Pod náporem vlakové dopravy chátrá už léta Pražský viadukt nad Vlhkou ulicí. Od soboty ho čeká generální rekonstrukce. „Všechny vlaky, které míří na brněnské hlavní nádraží od Prahy, a to jak přes Českou Třebovou, přes Blansko nebo přes Tišnov a Kuřim, sem nepojedou, pojedou odklonovou trasou,“ popsala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Krom nového viaduktu, který ocení hlavně vlakové soupravy, půjde další část z celkem 170milionové investice na rekonstrukci čtvrtého nástupiště. To dostane stejný kabát jako dvojka a trojka loni. Práce se na nádraží naplno rozjedou zítra kolem šesté ráno. Výlukový řád začne platit o půlnoci.
Dolní nádraží bude důležitým uzlem
Hlavní nádraží nebude přístupné ze severu, tedy pro vlaky od České Třebové a Havlíčkova Brodu. Na Dolním nádraží budou dvě nástupní hrany a provizorní zázemí pro cestující včetně toalet. Cestující se k němu dostanou z centra, když projdou Galerií Vaňkovka a budou pokračovat až za autobusové nádraží Zvonařka. S centrem ho mají od zítřka spojovat hlavně náhradní autobusy. Nejbližší linky klasické hromadné dopravy zastavují u Zvonařky.
Dálkové vlaky Českých drah i RegioJetu od České Třebové zastaví v Židenicích a na Dolním nádraží. „Do centra Brna budou posílené tramvajové linky 2 a 3 a mezi Dolním a hlavním nádražím budou jezdit autobusy,“ řekl Jiří Sysel z Českých drah. Rychlíky od Třebové zastaví také v Židenicích a skončí na Dolním. Osobní vlaky od Blanska skončí v Židenicích a do Křenovic budou vyjíždět z hlavního, z jedné linky se stanou dvě.
Rychlíky od Havlíčkova Brodu budou končit v Králově Poli, odkud pojede navíc posilová tramvajová linka P6. O letních prázdninách kvůli výluce mezi Tišnovem a Vlkovem budou rychlíky končit už v Křižanově a do Brna doveze cestující autobus. Osobní vlaky pojedou z Tišnova do Židenic, projedou Dolní nádraží a skončí v Modřicích. Mimo letní prázdniny zde bude navazovat osobní vlak do Břeclavi, v létě přípoj fungovat nebude.
Informace pro cestujících jsou na webech i v aplikacích
Pro cestující funguje na hlavním nádraží informační kancelář, lidé si mohou také vyzvednout letáky, které přehledně ukazují organizaci dopravy. V tramvajích budou platit mezi Královým Polem, respektive Židenicemi a hlavním nádražím jízdenky na vlaky Českých drah, nikoliv na vlaky RegioJetu. Kdo nemá jízdenku na konkrétní datum a trasu, může si v pokladně či u průvodčího nechat vydat speciální potvrzení, které mu umožní jet tramvají. Pro cestující jsou také připraveny informační weby integrovaného systému i Českých drah. Pro bližší dotazy je zřízena i telefonní linka a e-mailová schránka. Cestující se nemusí bát využívat jízdní řády přes mobilní aplikace. Například aplikaci IDOS, která má všechny výluky ve svých jízdních řádech.