Jihomoravský kraj letos zvýší autobusovým dopravcům platby o 100 milionů korun nad rámec smluv na platy řidičů. Zastupitelstvo dnes schválilo převod potřebných peněz do fondu integrovaného dopravního systému. Kraj tak chce přispět ke zrušení stávkové pohotovosti, kterou odboráři za řidiče vyhlásili před dvěma týdny.
Jihomoravský kraj dá 100 milionů na zvýšení platů řidičů autobusů. Řešení do budoucna to ale není
Navýšení platů řidičů na jihu Moravy by ročně mělo činit kolem 100 milionů korun. Podpora od kraje by tak měla vyřešit situaci pro letošní rok. Zastupitelstvo schválilo převod 85 milionů do fondu integrovaného dopravního systému, 15 milionů je tam z loňského roku.
Podle mluvčí kraje Moniky Brindzákové je v kraji 19 autobusových dopravců. Celkové roční náklady na jejich zajištění jsou 1,1 miliardy. Polovinu pokrývá utržené jízdné, polovinu dává kraj z rozpočtu. Smlouvy jsou však dlouhodobé a končí až po roce 2020, podpora kraje zatím řeší jen letošek.
Kraj totiž nemůže do smluv výrazně zasahovat a dát dopravcům peníze na celkové navýšení mezd. Pokud se nemění rozsah práce, nelze změnit rozsah plnění více než o 10 procent, zároveň však nejvýše o 5,7 milionu korun na jednu smlouvu po dobu jejího trvání. Právě tohoto navýšení kraj využívá pro letošní rok. Navíc nedá peníze na jednu smlouvu s dopravcem, ale na jednu oblast. Tím pádem někteří dopravci, kteří obsluhují více oblastí, dostanou více peněz.
O tom, jak řešit situaci v dalších letech, se bude teprve jednat. „Problém jsme pouze odsunuli do horizontu jednoho až dvou let. Co se týče dalšího postupu, předložil jsem dnes radě kraje návrh řešení, který má dvě varianty. Seznámíme s nimi dopravce a odboráře a určíme konečné řešení,“ řekl hejtmanův náměstek Roman Hanák (ČSSD). Nic bližšího ale nechtěl říct s ohledem na to, že to chce nejprve sdělit dopravcům a odborářům. Podle Moniky Brindzákové bude kraj nadále jednat i o tom, aby se na navýšení mezd spolupodílela vláda.
Krajům budou chybět peníze na opravy silnic
Na navýšení mezd řidičů hejtmanství hned na začátku roku pro letošek uvolnilo téměř 73,5 milionu korun. „Bohužel jsme teď v situaci, kdy nám tyto peníze v rozpočtu chybí na investice a opravy silnic II. a III. tříd. Proto předpokládáme, že dojde k dohodě s vládou a že tento výpadek nám vláda bude kompenzovat,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek.
„Kraje musíme řídit účelně, efektivně a hospodárně. Proto jsme řešili smlouvy, pomoc vlády s financováním a od státu požadujeme také kontroly dopravců, aby peníze skutečně poukázali řidičům. Vláda bohužel projednávání materiálu v pondělí přerušila,“ řekla předsedkyně Asociace krajů Jana Vildometzová.
Odboráři preferují jednání před stávkou
Odborový svaz dopravy vydal oficiální prohlášení. Kvůli nevyřešené situaci se mzdami řidičů autobusů trvá celorepubliková stávková pohotovost. Dopravní odbory vyzývají vládu, aby situaci neprodleně řešila, požadují jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou. 15. března jsou odboráři připraveni vyhlásit stávku. „Preferujeme jednání před stávkou. Stávka je projev zoufalství, když se nemůžeme s někým dohodnout. Jde nám o to, aby zaměstnavatelé peníze řidičům skutečně, poukázali a řidiči je měli na svých účtech,“ říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Asociace krajů ČR chce připravit tabulku s přehledem aktuální situace se zvýšením mezd řidičů v jednotlivých krajích. Tu do soboty pošle předsedovi Odborového svazu dopravy Luboši Pomajbíkovi, aby dopravní odbory měly k dispozici čerstvé informace.
Řidiči mají od ledna dostávat podle nařízení vlády 98,10 koruny za hodinu jízdy. Loni to bylo 71,60 Kč. Zvýšil se i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na 88 korun za hodinu. Průměrná mzda řidičů se loni na jihu Moravy pohybovala okolo 20 000 až 25 000 korun. Průměrné náklady se nařízením vlády zvýšily zhruba o 2,80 koruny na kilometr.