Nová tramvajová trať v Ostravě má mít 8 zastávek. A bude velmi tichá, uvádí dopravní podnik

2 minuty
Přípravy na novou tramvajovou trať
Zdroj: ČT24

Ostrava pokračuje v přípravách nové tramvajové tratě, která by měla vzniknout v obvodu Poruba a Pustkovec. Na délku by měla mít tři kilometry a celkem osm zastávek. Petici proti ní podepsaly čtyři tisíce obyvatel, naopak stovky lidí s ní prostřednictvím jiné petice souhlasí. Odpůrci stavby se obávají, že trať a úpravy ve čtvrti výrazně poškodí kvalitu života. Dopravní podnik chce ale díky novým opatřením na snížení hlučnosti tramvají přesvědčit Ostravany o přednostech těchto kolejových vozidel.

Nová trať, která vede přes čtvrtě Poruba a Pustkovec, má stát přibližně miliardu korun. Podle představitelů města urychlí dopravu a je i ekologičtější. Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys uvedl, že v provozu by mohla být v roce 2021.

„Dneska Porubou brázdí zhruba sto autobusů a my jsme si propočetli, že několik desítek autobusů díky tramvajím může být staženo. Navíc technologie, které se použijí pro stavbu této tratě, umožní, aby byla výrazně klidnější a tišší,“ řekl Morys.

Tramvaje jsou podle něj vhodnější než elektrobusy, protože ty jsou sice stejně ekologické, ale nepřispějí ke zklidnění dopravního provozu, tramvaje jsou kapacitně větší a jejich provoz je i ekonomičtější. 

Ekologizace dopravy
Zdroj: ČT24/repro foto

:. Návrh nové tramvajové trati, která by měla být vedena po ulicích B. Nikodéma, 17. listopadu a Průběžné s ukončením u nákupního centra Globus. Obvod chce na trasu nasadit moderní dopravní prostředky.

Věří novému soustruhu

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zprovoznil v tramvajové vozovně v Porubě nový podúrovňový soustruh. Bude díky němu moci efektivněji ošetřovat kola tramvají, docílí tím mimo jiné toho, že provoz vozů bude méně hlučný. Pořízení stroje, který je nyní ve zkušebním provozu, přišlo i se stavebními úpravami dílny přibližně na 25 milionů korun. 

Nový stroj nahradil starý soustruh ze 60. let. Odstraňuje hrany, které na kolech tramvají vznikají při brzdění. Vedoucí odboru kolejových vozidel podniku Petr Tomala sdělil, že samotný soustruh včetně potahovacího vozíku a jeřábu přišel na necelých 19 milionů.

Podúrovňový soustruh nám umožňuje ošetřit kola mnohem efektivněji a častěji, tudíž naše tramvaje budou ošetřovány tak, aby nezpůsobovaly větší hluk, než je nutné.
Daniel Morys
ředitel, Dopravní podnik Ostrava

„Zbytek stály stavební úpravy s tím spojené, to znamená prohloubení montážní jámy, vybouraní prostor, nová vzduchotechnika, výměna a oprava jehlanů, které slouží k zadržování hluku, který z toho starého brousícího stroje byl daleko vyšší,“ řekl Tomala. Na místě byly dříve malé dílny, které podnik odboural a protáhl kolej, aby se na ni vešly i nejdelší tramvaje, aniž by se musely při údržbě otáčet.

Od počátku roku už podnik na soustruhu upravil kola 37 tramvají. V budoucnu chce kola tramvají upravovat častěji než dosud, aby opotřebení kol i kolejnic bylo co nejmenší. „Produktivita by měla být dva vozy za směnu. Dnes už jedeme na dvousměnný provoz v pracovních dnech, to znamená čtyři vozidla bychom měli opracovávat denně,“ řekl Tomala. Špony vznikající při úpravách kol navíc podnik prodá jako šrot. DPO nyní má ve vozovém parku 261 tramvají.

DPO loni přepravil přes 88,5 milionu lidí, poprvé za deset let se jejich počet meziročně zvýšil (o asi 300 000). Podnik je městskou společností a má zhruba 1900 zaměstnanců. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun, z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
před 56 mminutami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 1 hhodinou

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 4 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 9 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 10 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 12 hhodinami
Načítání...