Padesátka nestačí, soud nařídil další zklidnění ulice V Holešovičkách

Ačkoli kdysi nechal pražský magistrát osadit úseky Severojižní magistrály, které procházejí obytnými čtvrtěmi, značkami omezujícími rychlost na 50 kilometrů v hodině s vysvětlením „omezení hluku“, podle soudu to nestačí. Server iHNed.cz upozornil na verdikt, podle kterého musí Praha zajistit snížení hluku a také emisí v ulici V Holešovičkách. Magistrát však tvrdí, že je to nemožné.

Ulice V Holešovičkách je v současnosti jedním z nejvytíženějších míst v Praze. S výjimkou nákladních aut a těch, která chtějí Prahu jen minout a pokračovat na východ, tudy projíždí téměř každý, kdo do města přijel od severu. Ať už pak pokračují po magistrále do centra, tunelem Blanka na západ nebo třeba odbočí v Holešovicích.

Po zprovoznění tunelového komplexu Blanka se prudce zvýšil počet aut, která tudy projíždějí, z necelých 70 tisíc až k 90 tisícům denně. V současnosti se počet vozidel V Holešovičkách stabilizoval zhruba na 80 tisících.

Podle obyvatel vilové čtvrti, kterou tato ulice prochází, je jich i tak příliš mnoho. S tím souhlasí i soud. Rozhodl, že město musí do roka zařídit, aby se v úseku mezi křižovatkami Pelc-Tyrolka (resp. ústím komplexu Blanka) a Vychovatelna snížil hluk i emise.

Soudkyně mimo jiné odkázala na hlukové limity stanovené ve stavebním povolení – 60 dB ve dne a 50 v noci. „Ty limity jsou evidentně překročeny,“ upozornila. Městu hrozí pokuty, pokud ztišení nezařídí, ale magistrát tvrdí, že to není možné.

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) avizoval, že se bude Praha rozsudku bránit. Konkrétně se k němu ale zatím nevyjádřil. „Potřebuji znát přesné odůvodnění rozsudku, protože podle prvotních informací obsahuje řadu dopravních aspektů, které budou do budoucna klíčové pro jiné lokality,“ uvedl Dolínek.

Řešením by bylo vést auta pod zemí

V ulici V Holešovičkách se hluk neřeší poprvé. Už před sedmi lety tam snížili nejvyšší povolenou rychlost ze 70 na 50 km v hodině. Týkalo se to tehdy i jiných částí Severojižní magistrály, v jejichž blízkosti stojí domy, a také dalších frekventovaných ulic v hlavním městě. Ke ztišení silnic má pomoci také tichý asfalt.

Výhledově plánuje Praha zahloubení ulice V Holešovičkách. Plán, se kterým již před pěti lety přišel tehdejší radní pro dopravu Josef Nosek (ODS) a předloni jej oprášil jeho nástupce Petr Dolínek, však má i kritiky. Ti varují zejména před tím, že v době stavby se dopravní situace ve vytížené ulici ještě více zkomplikuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 15 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 16 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 17 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 18 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 19 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 21 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
včera v 06:30

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
včera v 06:00
Načítání...