Z dálničních tunelů Radejčín a Prackovice na poslední dosud nezprovozněné části dálnice D8 dopoledne vycházel kouř. Hasiči a stavbaři zkoušeli, zda jsou tunely připravené na provoz a dokáží si poradit s případným požárem. Po dálnici by se měla rozjet první auta týden před letošním Štědrým dnem.
Hoří, má déosmičko! Hasiči testovali tunely na nové části dálnice
Námětem zkoušek v tunelech Radejčín a Prackovice byla nehoda autobusu, který začal po havárii hořet. Tunelem se ve skutečnosti šířil aerosol, jenž má téměř totožné vlastnosti jako kouř při požáru. Hasiče a techniky především zajímalo, zda proudí tak, jak by měl, zjišťovali však také, jak rychle se pohybuje.
Podle bezpečnostního technika Aleše Lebla se podařilo obrátit proudění vzduchu zhruba za dvě minuty. „Správná rychlost a směr musí být z toho důvodu, abychom ochránili osoby, které zůstaly v tunelu stát před požárem, a zároveň zajistili dostatečně dlouhou dobu v řádech jednotek minut pro sebezáchranu osob, které jsou v té části zakouřené,“ vysvětlil.
Test se zabýval také fungováním nouzového osvětlení a dalších prvků, jež by měly lidem při skutečném požáru pomoci dostat se co nejrychleji do bezpečí. „Měli by ihned opustit vozidlo, nechat tam klíčky a odejít ne směrem k požáru, ale ven z tunelu proti směru jízdy vozidel,“ doporučil Lebl.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že k léta odkládanému otevření posledního úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi dojde 17. prosince. Současně ale ministr Dan Ťok spolu s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou přiznali, že se pod dálniční estakádou u Prackovic hýbe svah.
To by mohlo otevření znovu zpozdit. „Pokud by si naši odborníci nebyli jisti, že to tak je, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby, nepustíme tam nikoho, pokud by dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ uvedl ministr.