Ťok chce nakoupit „státní“ vlaky a pronajímat je. Českým drahám se to nelíbí

Ministerstvo dopravy přišlo s průlomovým návrhem v železniční dopravě. Nové vlakové soupravy, které si doteď pořizovali sami dopravci, chce nově začít nakupovat samo. Za přibližně dvě desítky miliard korun. Zástupci kraje ale s návrhem ministerstva nesouhlasí.

Ministerští úředníci počítají s tím, že státní vlaky by krajům a dopravcům pronajímali. Desítka nových souprav by měla putovat i do Moravskoslezského kraje. Celkem by se podle návrhu mělo koupit 50 nových motorových a 77 elektrických vlaků, které by na české železnice vjely do konce roku 2018. Nákupy pomohou zaplatit fondy Evropské unie, ze kterých je možné získat až 20 miliard korun na obnovu vozového parku na české železnici.

„Například na trati mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí by podle plánů ministerstva dopravy mělo přibýt 10 nových motorových vlaků s kapacitou 150 míst,“ poznamenala redaktorka České televize Lucie Poništová. „Postupně otevíráme trh a pro nově otevřené, soutěžené tratě chceme nakoupit vlaky,“ potvrdil ministr dopravy Daniel Ťok (ANO).

Na tratě se mají dostat nové vlaky

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka je srozuměn s tím, že je třeba, aby „se zvýšila kvalita cestování na železnici na úroveň 21. století.“ Otázkou podle něj ale zůstává, „jakým způsobem to provést, zda by ta vozidla měl nakoupit stát, nebo jako dosud dopravci.“

Návrh ministerstva se však nezamlouvá krajskému úřadu. „Ten plán se mi vůbec nelíbí, nelíbí se ani asociaci krajů. Shodli jsme se, že to vidíme jako špatný krok,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík (ČSSD).

  • Komplikace by podle svazu cestujících ve veřejné dopravě mohla představovat i plánovaná elektrifikace trasy z Krnova do Opavy. Jak zjistila redaktorka České televize Lucie Poništová, přepravci považují za klíčové rovněž to, aby se zohlednila skutečnost, že se vozidla nakupují na přibližně 30 let. A pokud by se například měnila infrastruktura (z dieslové tratě na elektrifikovanou), což je případ linky Ostrava–Krnov–Olomouc, musí se podle nich brát ohled na to, že se vlaky budou přesouvat na jiné neelektrifikované trasy.

A o správnosti ministerského návrhu není přesvědčen ani největší národní dopravce. „České dráhy by upřednostnily spíše model, kdy za technický stav, údržbu a provoz vozidel plně zodpovídá dopravce. Jsou ale připraveny na obě varianty,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy si vlaky tradičně zajišťují samy. Například v dubnu dopravce vyhlásil veřejnou soutěž na pronájem deseti moderních lokomotiv pro jízdu rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Za desetiletý pronájem těchto strojů plánuje společnost utratit 1,3 miliardy korun. 

Z fondů EU je možné získat 20 miliard korun

EU by na financování vlaků, které budou muset jezdit na konkrétní trati, mohla přispět až 85 procenty, zbylých 15 procent by měl platit objednavatel dopravy, tedy stát nebo kraj. Z evropských fondů je tak možné získat až 20 miliard korun na obnovu vozového parku na české železnici. 

Finanční prostředky je možné využívat v rámci Operačního programu doprava I. Prvním projektem je nákup šesti elektrických vlaků InterPanter od Škody Transportation pro České dráhy.

Cílem schváleného programu je zlepšit úroveň cestování v regionální i dálkové železniční dopravě a nenechávat ji pouze na finančních možnostech dopravců. Vlaky mohou být buď v majetku příslušného dopravce, případně státu či krajů, podle toho, kdo zaplatí zbylých 15 procent ceny.

Nakoupené soupravy musí být provozovány na základě smluv o veřejných službách s tím, že po skončení příslušné smlouvy je buď převezme jiný dopravce na stejných tratích, nebo je naopak původní provozovatel bude provozovat na jiných tratích jako službu veřejnosti. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Ústí řeší dotažení projektu, kterým má z centra zmizet letité staveniště

Pokračuje letitý spor o staveniště v Ústí nad Labem. Radnice už rozhodla, co na jeho místě vybuduje. Pozemek s výkopem město odkoupilo před dvěma lety za víc než sedmdesát milionů korun od soukromého majitele. Opozice už tehdy nákup kritizovala, protože peníze z něj měly putovat podnikateli, který je odsouzený za krácení daní.
před 17 hhodinami

Na heřmanické haldě začaly přípravy stavby sarkofágu

Na heřmanické haldě v Ostravě začaly přípravné práce pro její sanaci. Takzvaná výsypka bývalého černouhelného dolu dosahuje výšky třiceti metrů a koncem 90. let minulého století začala uvnitř hořet. Pracovníci státního podniku Diamo teď chystají výstavbu sarkofágu, který má překrýt její termickou část. Úpravy jsou odhadovány na několik miliard korun.
před 22 hhodinami

Iniciativa chce v Kladně kulturní autonomii, primátor se ohradil vůči kampani

Iniciativa podporující kladenské Divadlo Lampion chce kulturní autonomii. Její zástupci vystoupili na zastupitelstvu. Reagují na nedávnou kauzu spojenou s představením MáMě a kritizovanou upoutávkou, kvůli níž vedení města na necelé dva dny pozastavilo přípravu představení. Primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) se ohradil vůči kampani a odmítl tvrzení, že město nepodporuje kladenská divadla. Uvedl, že si váží umělecké tvorby a rozmanitosti, ale zároveň pro něj není umělecká svoboda synonymem pro neodpovědnost nebo zjevnou ignoraci pravidel.
před 23 hhodinami

Vltavská filharmonie i s okolními investicemi má stát 16,5 miliardy

Plánovaná stavba Vltavské filharmonie u stanice metra C Vltavská i se souvisejícími úpravami okolí vyjde Prahu podle aktuálních odhadů na 16,53 miliardy korun bez DPH. Vyplývá to z dokumentu, kterým městští radní schválili založení příslušných investičních akcí. Odsouhlasili také vznik nadačního fondu pro výběr příspěvků na samotnou stavbu filharmonie, která má vyjít na 11,65 miliardy korun. Její budování by podle harmonogramu mělo začít v roce 2027 a skončit o pět let později.
včeraAktualizovánovčera v 12:37

Za pašování pervitinu přes Česko do Rakouska stíhá policie pět lidí

Národní protidrogová centrála (NPC) stíhá pět lidí za pašování pervitinu z Polska do Ostravy a přes jižní Čechy do Rakouska. Všichni jsou ve vazbě, hrozí jim deset až 18 let vězení. Policie při razii na českém území zajistila 1,7 kilogramu metamfetaminu a jeden kilogram marihuany, uvedla mluvčí NPC Lucie Šmoldasová.
včera v 11:20

Husté sněžení komplikovalo dopravu na horách

Do Česka se vrátilo zimní počasí, které zkomplikovalo situaci hlavně na horských silnicích. Po ránu byly na většině míst teploty pod nulou a na mnoha místech nasněžilo, například v oblasti Krkonoš, Jeseníků a také Beskyd. Studená fronta přinese na začátku tohoto týdne podle meteorologů zřejmě poslední sněhové vločky v této zimě i do nejnižších poloh. Teploty ale postupně porostou, vyjasní se a o víkendu na některých místech naměří i osmnáct stupňů Celsia.
včeraAktualizovánovčera v 11:04

Řidiči v Plzni blokují místa pro ZTP, podle policie mají pestré výmluvy

V Plzni přibývá případů, kdy zdraví lidé blokují parkovací stání těm se zdravotním handicapem. Loni to bylo přes osm set přestupků, které tamní strážníci řešili. Za první dva letošní měsíce téměř dvě stě. Často se stává, že ve voze ani v okolí majitel karty určené pro lidi se sníženou pohyblivostí není. Výmluvy řidičů podle mluvčí městské policie bývají pestré. Trest se může vyšplhat až na deset tisíc korun.
včera v 07:10

Letecký úřad loni řešil rekordní počet hlášení o dronech, rozdal desítky pokut

Úřad pro civilní letectví prošetřuje stále více případů nebezpečného létání s drony. Za loňský rok eviduje 338 hlášení spojených s provozem dronů, což je nejvíce za poslední roky. Ne vše ale úřad nakonec vyhodnotí jako přestupek. Loni rozdal pokuty za 330 tisíc korun. Letos už jen během necelých třech měsíců udělil sankce za 150 tisíc. Nejčastěji lidé s drony narušují prostory letišť nebo Pražského hradu.
16. 3. 2025
Načítání...