Ministerstvo dopravy přišlo s průlomovým návrhem v železniční dopravě. Nové vlakové soupravy, které si doteď pořizovali sami dopravci, chce nově začít nakupovat samo. Za přibližně dvě desítky miliard korun. Zástupci kraje ale s návrhem ministerstva nesouhlasí.
Ťok chce nakoupit „státní“ vlaky a pronajímat je. Českým drahám se to nelíbí
Ministerští úředníci počítají s tím, že státní vlaky by krajům a dopravcům pronajímali. Desítka nových souprav by měla putovat i do Moravskoslezského kraje. Celkem by se podle návrhu mělo koupit 50 nových motorových a 77 elektrických vlaků, které by na české železnice vjely do konce roku 2018. Nákupy pomohou zaplatit fondy Evropské unie, ze kterých je možné získat až 20 miliard korun na obnovu vozového parku na české železnici.
„Například na trati mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí by podle plánů ministerstva dopravy mělo přibýt 10 nových motorových vlaků s kapacitou 150 míst,“ poznamenala redaktorka České televize Lucie Poništová. „Postupně otevíráme trh a pro nově otevřené, soutěžené tratě chceme nakoupit vlaky,“ potvrdil ministr dopravy Daniel Ťok (ANO).
Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka je srozuměn s tím, že je třeba, aby „se zvýšila kvalita cestování na železnici na úroveň 21. století.“ Otázkou podle něj ale zůstává, „jakým způsobem to provést, zda by ta vozidla měl nakoupit stát, nebo jako dosud dopravci.“
Návrh ministerstva se však nezamlouvá krajskému úřadu. „Ten plán se mi vůbec nelíbí, nelíbí se ani asociaci krajů. Shodli jsme se, že to vidíme jako špatný krok,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík (ČSSD).
- Komplikace by podle svazu cestujících ve veřejné dopravě mohla představovat i plánovaná elektrifikace trasy z Krnova do Opavy. Jak zjistila redaktorka České televize Lucie Poništová, přepravci považují za klíčové rovněž to, aby se zohlednila skutečnost, že se vozidla nakupují na přibližně 30 let. A pokud by se například měnila infrastruktura (z dieslové tratě na elektrifikovanou), což je případ linky Ostrava–Krnov–Olomouc, musí se podle nich brát ohled na to, že se vlaky budou přesouvat na jiné neelektrifikované trasy.
A o správnosti ministerského návrhu není přesvědčen ani největší národní dopravce. „České dráhy by upřednostnily spíše model, kdy za technický stav, údržbu a provoz vozidel plně zodpovídá dopravce. Jsou ale připraveny na obě varianty,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
České dráhy si vlaky tradičně zajišťují samy. Například v dubnu dopravce vyhlásil veřejnou soutěž na pronájem deseti moderních lokomotiv pro jízdu rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Za desetiletý pronájem těchto strojů plánuje společnost utratit 1,3 miliardy korun.
Z fondů EU je možné získat 20 miliard korun
EU by na financování vlaků, které budou muset jezdit na konkrétní trati, mohla přispět až 85 procenty, zbylých 15 procent by měl platit objednavatel dopravy, tedy stát nebo kraj. Z evropských fondů je tak možné získat až 20 miliard korun na obnovu vozového parku na české železnici.
Finanční prostředky je možné využívat v rámci Operačního programu doprava I. Prvním projektem je nákup šesti elektrických vlaků InterPanter od Škody Transportation pro České dráhy.
Cílem schváleného programu je zlepšit úroveň cestování v regionální i dálkové železniční dopravě a nenechávat ji pouze na finančních možnostech dopravců. Vlaky mohou být buď v majetku příslušného dopravce, případně státu či krajů, podle toho, kdo zaplatí zbylých 15 procent ceny.
Nakoupené soupravy musí být provozovány na základě smluv o veřejných službách s tím, že po skončení příslušné smlouvy je buď převezme jiný dopravce na stejných tratích, nebo je naopak původní provozovatel bude provozovat na jiných tratích jako službu veřejnosti.