Havířovský „Brusel“ čeká na nového majitele. Město chce opravit přednádraží

O budoucnosti havířovského nádraží postaveného v bruselském stylu stále není jasno. Památkáři sice odmítli návrhy na jeho památkovou ochranu, o demolici se už ale nemluví. České dráhy, kterým budova patří, čekají na převod majetku na Správu železniční dopravní cesty. Město začalo mezitím připravovat rekonstrukci přednádražního prostoru. Spolek Důl architektury kritizuje, že nevypsalo architektonickou soutěž.

České dráhy, které chtěly společně s Havířovem výpravní budovu z šedesátých let minulého století zbourat, už s ní nemají žádné plány. Čekají jen na určení termínu převodu na Správu železniční dopravy cesty. Městu patří plocha patnácti tisíc metrů čtverečních před nádražím, kterou se nyní rozhodlo bez ohledu na osud nádražní haly zrekonstruovat. Hlavním záměrem je zkulturnění nevábného prostranství a vytvoření nových parkovacích míst.

Město vybere řešení podle ankety

„Reagujeme na požadavky občanů, kteří si stěžují na zoufalou situaci s parkováním. Cílem je celkově zlepšit komfort pro místní i meziměstské cestující,“ uvedl primátor Havířova Daniel Pawlas z KSČM. Vedle nových parkovacích míst tam chce radnice upravit a zastřešit zastávky autobusů a příchod z vlakového nádraží, opravit chodníky, osvětlení, instalovat lavičky, stojany na kola a vysadit stromy.

Radnice oslovila několik projekčních a architektonických kanceláří, které na základě zadání zpracovaly takzvanou prověřovací studii. Vybrala čtyři varianty od dvou firem a vybídla obyvatele, aby se zapojili do výběru nejlepšího řešení. Vyhlásila anketu, ve které mohou dát lidé jedné ze studií svůj hlas. Varianty se od sebe příliš neliší. Rozdíl je v počtu míst pro parkování aut od 152 po 182 a hlavně v použití materiálu k zastřešení zastávek.

Odpůrci demolice chtějí architektonickou soutěž

Způsob rekonstrukce kritizuje sdružení Důl architektury, jež několik let bojovalo proti záměru zbourat nádražní halu, která je podle řady renomovaných architektů unikátně zachovalou stavbou v bruselském stylu. „Místo oslovení vybraných projektantů mělo město vyhlásit veřejnou architektonickou soutěž, ze které mohlo vzejít místo čtyř i několik desítek návrhů. Z těch by pak odborná porota doporučila ten nejlepší,“ uvedl místopředseda sdružení Adam Guzdek. Dodal, že tento návrh by se pak mohl představit veřejnosti a případně dopracovat.

Vedení města kritiku odmítá. „Názor architektů je jistě důležitý, ale podle nás je nejdůležitější to, co si myslí občané. To oni budou prostor využívat,“ řekl havířovský primátor Pawlas.

O osudu nádraží rozhodne nový majitel

Anketa v Havířově začala 23. listopadu a potrvá do poloviny prosince. Vítěz by měl zpracovat projektovou dokumentaci a v roce 2017 by se mělo začít stavět. Úprava prostoru má podle města obstát s původní nádražní halou, případně i s úplně novým terminálem.

Co udělá s havířovským „Bruselem“ správa železniční cesty, není jasné. „Vzhledem k tomu, že dosud nebyl dokončen záměr převodu části majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty, nemůžeme s tímto cizím majetkem jakkoliv nakládat,“ uvedl mluvčí organizace Marek Illiaš.