Po letech odkladů začíná dostavba dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Stavbu za necelé tři miliardy korun zaplatí Statní fond dopravní infrastruktury a evropské fondy. Hotova by měla být za čtyři roky. Jedná se o předposlední chybějící úsek na páteřní komunikaci mezi Prahou, Brnem a Ostravou s napojením do Polska. Města a obce v okolí apelují na urchylení přípravy stavby poslední části dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi.
Začíná stavba předposledního chybějícího úseku dálnice D1
„Přípravné práce jsou za námi. Těžké stroje nastoupí v průběhu příštích týdnů,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl při slavnostním zahájení stavby dálničního úseku mezi Přerovem a Lipníkem. Dopravy se podle něho práce dotknou jen minimálně, protože jde o stavbu na zelené louce. Pouze komunikace nižších tříd budou zatíženy dopravou stavebního materiálu a strojů. „Nebudeme se stavebně dotýkat nejfrekventovanějších silnic kromě přeložek nebo napojení mimoúrovňových křižovatek,“ uvedl také generální ředitel státních silničářů Jan Kroupa.
Zakázku vypsalo Ředitelství silnic a dálnic v roce 2012. O rok později ale původní tendr zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Odůvodnil to tím, že státní organizace v soutěži neposkytla stavebním firmám dostatek času pro získání potřebných oprávnění. Náhradní tendr vypsali silničáři loni v létě. Výběrové řízení vyhrála společnost Skanska, která nabídla poloviční z původně plánované částky.
Úsek je dlouhý 14,3 kilometru a podle Jana Kroupy jde o velmi náročnou stavbu. „Svědčí o tom to, že musíme postavit celkem 216 stavebních objektů, z toho čtyři mimoúrovňové křižovatky a dvacet čtyři mostů, přičemž deset jich je na hlavní trase,“ uvedl generální ředitel organizace. Podívejte se na speciální vysílání ČT24 z Ostravy na téma dostavby dálnice D1.
Nový úsek v číslech:
Na dálnici mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou bude zbudováno:
- čtyřiadvacet mostů
- čtyři mimoúrovňové křižovatky
- osm protihlukových stěn
- jedno oboustranné odpočívadlo
Dostavba dálnice D1 pomůže odklonit tranzitní dopravu, zmenšit ekologickou zátěž Přerova a okolí, ale především pomůže k rozvoji celého regionu. Například města Lipník a Přerov mají své průmyslové zóny, kvůli chybějícímu napojení na dálnici ale těžko získávají investory. „Čekali jsme na stavbu tohoto úseku 15 let a máme radost, že se alespoň začalo. Kvalitní napojení na dálnici jistě zatraktivní naši průmyslovou zónu,“ uvedl starosta Lipníku nad Bečvou Miroslav Přikryl.
Ťok: Soutěž na poslední úsek chceme vypsat příští rok
Olomoucké hejtmanství, starostové měst a obcí z Přerovska zároveň apelovali na urychlení příprav na dostavbu poslední části dopravní tepny mezi Přerovem a Říkovicemi, která má asi osm kilometrů. „Pokud nebude velmi rychle připraven tento úsek, tak dnes zahájená stavba nemá až takový smysl. Očekáváme, že Ředitelství sinic a dálnic zrychlí přípravu,“ řekl lipnický starosta.
Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO to přislíbil. „Uděláme vše pro to, abychom co nejdříve dokončili přípravu i stavbu dalšího úseku D1 kolem Přerova. Našim interním cílem je vypsat soutěž v příštím roce,“ řekl Ťok. Dodal, že vykoupena je necelá polovina pozemků a další rychle přibývají.
Speciálně složitou dopravní situaci má město Přerov, které patří k dopravně nejzatíženějším v Olomouckém kraji. Chybí dálniční obchvat i průtah městem. „Myslím si, že dostavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem nepřinese dopravě v Přerově úlevu, ale naopak. Je potřeba co nejdříve postavit i poslední úsek,“ řekl primátor Přerova Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov). Magistrát proto zřídil speciální kancelář, která pomáhá státu s výkupem pozemků pro část komunikace mezi Přerovem a Říkovicemi.
S výkupem pozemků pomáhá i přerovská kancelář
„Naše kancelář má jednoho zaměstnance, který jedná týdně s desítky vlastníků. Zjistili jsme, že převážná část jich chápe důležitost stavby a je ochotna pozemky dobrovolně odprodat. Odhadujeme, že do konce roku by mohly být pozemky vykoupeny,“ řekl primátor. Teprve polovinu pozemků se podařilo vykoupit také pro dálniční obchvat Přerova kolem obcí Horní Moštěnice a Lověšice.
Podle Puchalského bude mít kompletní dostavba dálnice generální význam pro celý region. „Věřím, že pak získáme strategické partnery do naší průmyslové zóny a díky tomu se podaří snížit nezaměstnanost,“ uvedl.
Rekognoskace lokality, jíž se dálnice potáhne, přinesla cenný archeologický nález - pohřebiště z pozdní doby bronzové. V šedesáti rovech se kromě uren nalezly i nádoby na potraviny a kovové předměty, například zkorodované železné čepele, jimiž si naši předkové upravovali vlasy a vousy, či jehlice na sepnutí oděvu.