Eurovia má svůj posudek na D1, mosty jsou prý v pořádku

Ostrava – Úsek dálnice D1 mezi Ostavou a Bohumínem není podle firmy Eurovia CS nijak závadný. Stavební firma, kterou Ředitelství silnic a dálnic loni obvinilo z nekvalitní práce, objednala vlastní posudek stavu dálnice, jeho výsledkem chce zpochybnit dříve představené závěry státní studie. Na dálnici je od podzimu kvůli zvlněné vozovce zavedena snížená rychlost, ŘSD tvrdí, že mosty jsou po pěti letech provozu na konci životnosti.

Den před návštěvou ministra dopravy v Ostravě představila stavební společnost Eurovia CS svůj posudek, podle kterého se nevyskytují na problematickém úseku dálnice D1 u Ostravy žádné potíže. Mosty se podle něj ve skutečnosti nepropadají. „Základní fuknce mostů – přenést zatížení – u nich není porušena. Mosty jsou schopny přenést všechno zatížení, na které jsou navrženy,“ uvedl soudní znalec v oboru stavebnictví Jiří Stráský. „Drobné vady a nedodělky, které máme reklamovány a které řešíme, nemají žádný vliv na únosnost ani na rychlost na těchto mostech,“ doplnil obalstní ředitel Eurovie pro Moravu Ján Špaňo.

Jiří Stráský upozornil, že kdyby mosty skutečně byly ve špatném stavu, jak tvrdí ŘSD, bylo by snížení rychlosti nejhorší reakcí. „Jestliže je most špatný, tak se má snížit jeho zatížení, a ne rychlost pojezdu, protože uškodit by mu mohlo zatížení,“ zdůraznil.

Ředitelství silnic a dálnic se dnes k novému posudku odmítlo vyjádřit. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková odkázala na sobotní cestu ministra dopravy a zástupců ŘSD do Ostravy.

D1, nebo D47?

Dálnice, která vede do Bohumína, má dnes označení D1. Z historických důvodů se o ní ale často hovoří jako o D47. V technických plánech však zůstalo komunikaci číslo 47. Pod tímto označením se stavěla. Dálnice D1 měla původně vést od Brna na východ na Slovensko, po rozpadu federace ale byla její trasa odkloněna k Lipníku nad Bečvou, kde měla D47 začínat. Nakonec ale ministerstvo dopravy označení obou částí sjednotilo na D1.

Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic se přou, kdo zaplatí opravu podkladu dálnice postavené na nekvalitní strusce. Státní ŘSD tvrdí, že je vše chyba stavební firmy, která měla při stavbě použít neschválené materiály. Eurovia CS naopak tvrdí, že vše činila přesně podle objednávky ŘSD, úřad na celou stavbu navíc řádně dohlížel. Současně ale firma žalovala dodavatele podkladové strusky, který podle ní byl zodpovědný za dodávku neschváleného materiálu.

Na ukončení sporu mají Ředitelství silnic a dálnic s Eurovií dost času. Oprava zvlněné dálnice nemůže začít dříve než v roce 2013, kdy skončí uzavírka Svinovských mostů v Ostravě. Hlavní objížďka této kritické uzavírky vede právě po dálnici.

Problematický úsek dálnice u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. Jezdí se po něm od prosince 2007. Moravskoslezská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

6 minut
Vstup Ivy Kubankové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...