Baron Prášil od Karla Zemana se vybarvil a vrátil do kin

Digitálně restaurovaný Baron Prášil se vrátil do kin. Pětapadesát let starý snímek filmového mistra Karla Zemana prošel obnovou díky projektu Čistíme svět fantazie, na kterém se podílí Nadace české bijáky, Muzeum Karla Zemana a Česká televize. Kmotrem projektu se stal filmový vizionář Terry Gilliam, který roku 1988 natočil svoji verzi Prášila.

Zemanův digitálně restaurovaný Baron Prášil měl světovou premiéru již na jaře na Film Festivalu ve Zlíně. Od srpna je k vidění v kinech po celé republice. Vychloubačný baron se ve filmu snaží okouzlit princeznu Bianku a vrhá se proto do bláznivých dobrodružství. Ocitá se v útrobách mořské velryby, proletí se na pařátech obrovitého ptáka, na mořském koníkovi plave pod vodní hladinou nebo letí na dělové kouli.

V titulní roli Miloš Kopecký

V hravém podobenství se vyprávění samolibého Prášila prolíná s romantickým příběhem novodobého astronauta Toníka, jenž se stává baronovým sokem v lásce. Titulní roli ztvárnil Miloš Kopecký, astronauta Toníka zosobnil Rudolf Jelínek, rozmarnou princeznu Bianku si zahrála Jana Brejchová. Řada dalších velkých jmen (Jan Werich nebo Rudolf Hrušínský) se ve filmu objevila v epizodních rolích.

Karel Zeman snímek natočil v roce 1961. Filmový přepis knihy Gottfrieda Augusta Bürgera se inspiroval rytinami z jejího původního vydání, které vytvořil významný ilustrátor 19. století Gustav Doré. Černobíle natočené obrazy režisér oživil výrazným barevným tónováním a různorodé barvy použil jako znaky různých nálad nebo překvapivých dějových zvratů.

Prášila podporuje Terry Gilliam

„Po loňském úspěšném uvedení Vynálezu zkázy v rámci Projektu 100 jsme nabídku na distribuci Barona Prášila okamžitě přijali. Stejně jako Vynález zkázy, i Baron Prášil čerpá výtvarnou inspiraci ze starých rytin a knižních ilustrací, oproti Vynálezu je však daleko odvážnější co se využití fantazie, bizarností, stylizace a barev týče,“ říká Jan Jílek, hlavní dramaturg Asociace českých filmových klubů, která je distributorem.

Kmotrem digitálně restaurovaného snímku se stal Terry Gilliam, člen komediální skupiny Monty Python, který v roce 1988 natočil vlastní Dobrodružství Barona Prášila. Americký režisér prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací pro jeho vlastní verzi slavného příběhu. V roce 2009 Prášil podnítil Gilliamův příběh Imaginarium Doktora Parnasse.

Zemanův trikový snímek opět ožil díky projektu Čistíme svět fantazie, do něhož je zapojena také Česká televize. Projekt si dal za cíl „vyčistit“ tři tituly Karla Zemana. Prvním byl vědeckofantastický Vynález zkázy, který byl v obnovené premiéře uveden na loňském festivalu v Karlových Varech. Digitalizace ještě pokračuje Cestou do pravěku.