Národní galerie uvádí: Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu

Jeho jméno možná tak známé není, jeho práce ale ano. Lidé ji míjejí pokaždé, když se vydají nakoupit. Výtvarník Zdeněk Rykr totiž „vynalezl“ hvězdu pro Orion a vymyslel také slavného mouřenína na obalech Kofily. Jeho tvorbu nyní výstavou Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu připomíná Národní galerie v Praze.

Rykrovu reklamní tvorbu odborníci definují jednoznačně jako moderní a ve své době vizionářskou. Vizuální podobu značky Orion vytvářel ve 20. a 30. letech minulého století.

„Jako jednadvacetiletý student dějin umění a archeologie dostal nabídku od rozmáhající se čokoládové továrny. Pro značku Orion pak úspěšně tvořil až do roku 1939,“ uvedl autor výstavy Vojtěch Lahoda.

Za čokoládovou hvězdu Orion a obal tyčinky Kofila firma získala mimo jiné ceny na světových výstavách v Barceloně, Bruselu či Paříži. Rykr tvořil i pro další značky tehdejší doby, jako byly Čedok, Káva Kulík, Palaba Slaný, německá automobilka Horch, Dr. Zátka, Škoda nebo Baťa.

Rykr byl přesvědčen, že dobrá a kvalitní reklama může kultivovat vkus diváka i veřejný prostor.
Vojtěch Lahoda
autor výstavy

Jako malíř byl samouk. Přecházel od realistických maleb k abstrakci, ovlivnit se dal kubismem i surrealismem. Výtvarná kritika jej kárala právě za časté střídání stylů. Podílel se mimo jiné také na satirickém časopisu Trn, pro který kreslil karikatury, a byl i redaktorem časopisu Domov a svět.

Národní galerie představuje ve Veletržním paláci vedle propagační tvorby i Rykrovy obrazy, sochy či kresby, do jeho „továrny na čokoládu“ se návštěvníci mohou vydat do 28. srpna.

Zdeněk Rykr: hvězda Orion (zdroj: ČT24)