Výroba aut v Česku klesla v pololetí o třetinu. Červen přinesl mírné oživení

Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí klesla meziročně o 32,6 procenta na 503 615 vozidel. Oznámilo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu. Zároveň uvedlo, že samotný červen přinesl mírné oživení výroby: zatímco v květnu klesla produkce ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o 52,8 procenta, v červnu činil pokles 17 procent.

Prezident sdružení Bohdan Wojnar uvedl, že pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii.

Prodej nových osobních aut v EU v červnu zaznamenal meziroční pokles o 22,3 procenta, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. „I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ podotkl Wojnar.

„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic, jako je například ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodal Wojnar.

Produkce autobusů v červnu vzrostla

Výroba autobusů v prvním pololetí klesla o 11,9 procenta na 2231 vozidel, po obnovení produkce se nicméně naplno projevila specifická zakázková výroba v segmentu. 

V přepočtu na obyvatele patří Česku v produkci autobusů první místo na světě. 

  • Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 a za pololetí brány závodu opustilo 1999 autobusů. 
  • SOR Libchavy navýšil v červnu výrobu o 73,3 procenta na 52 vozů a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. 
  • Celkově červnová produkce autobusů vzrostla o 13 procent na 516 autobusů.
  • Zdroj: ČTK

Tatra letos v prvním pololetí výrobila víc než loni

Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku.

Jediný český výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil v prvním pololetí 249 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem to byl pokles produkce o 637 motocyklů.

Význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku

Výroba motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů je významnou součástí české ekonomiky. Do automobilového průmyslu ovšem nepatří pouze výroba osobních automobilů, ale také nákladních a speciálních aut, motorů, přívěsů, karoserií nebo dílů.

Statistici také uvádějí, že automobilový průmysl se podílí na celkové tuzemské produkci zhruba jednou desetinou a na celkové produkci ve zpracovatelském průmyslu přibližně jednou čtvrtinou. Napříkad v roce 2015 byla v odvětví vytvořena hrubá přidaná hodnota ve výši 213,7 miliardy korun, což tvořilo pět procent celkové hrubé přidané hodnoty národního hospodářství. „Pro srovnání uveďme, že to je pětkrát vyšší podíl, než byl v roce 1995,“ uvedla Dorif Fajfrová v časopisu Statistika & My (1/17). 

Nejvíce vozů na světě vyrábí – přepočteno na hlavu – Slovensko, jehož ekonomika je také extrémně závislá na celosvětové poptávce po automobilech. Česká republika je v tomto ohledu na druhém místě.