ČSA snižuje mzdy. Letušky dostanou v základu 15 tisíc

Praha – Od příštího týdne začne v Českých aeroliniích platit nový mzdový řád, který zaměstnancům sníží platy o desítky procent. Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové klesne hrubá mzda letušek na přibližně 15 tisíc korun. Proti snižování mezd už několik měsíců vystupují palubní průvodčí i piloti. S ČSA, které argumentují nutností šetřit, se ale na nové kolektivní smlouvě nedohodli a do vyjednávání museli vstoupit prostředníci.

Únorové snižování mezd je podle odborů nakonec vyšší, než na čem se s vedením společnosti na podzim dohodly, když kvůli propouštění ve společnosti hrozila stávka palubních průvodčích. „Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc,“ říká Posová. Pokud nevyjde ani jednání přes prostředníka, hrozí letušky a stevardi znovu stávkou. Tu nevylučují ani piloti, kteří při loňských protestech postupovali umírněněji.

Podle Posové čeká palubní průvodčí od února pokles ve mzdách o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne na přibližně 15 tisíc korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se bude čistá mzda u běžného řadového stevarda pohybovat v průměru okolo 16 tisíc korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18 tisíc korun.

Dalších několik tisíc korun ale letušky a stevardi dostávají na takzvaných dietách a kapesném, uvedly ČSA. Ty při započtení průměrně odlétaných 61 hodin ve vzduchu kalkulují s čistým výdělkem letušek zhruba 29 tisíc korun. Těchto 61 hodin podle ČSA vychází jako reálný čas strávený v letadle vypočtený z letového řádu. Ještě o zhruba 4 000 korun více mají při započtení diet, kapesného a zákonných příplatků dostávat vedoucí kabiny.

Vlastníci ČSA
Zdroj: ČT24

Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka vychází nový mzdový řád z restrukturalizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je příliš vysoká a nekonkurenceschopná. Snižování mezd je individuální - zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Méně dostanou i piloti

Výrazný pokles mezd o 30 až 40 procent čeká podle odborů i piloty. Snižování platů, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Ten se obává, že ČSA snížením mezd přijde o většinu kvalitních zaměstnanců. To se pak může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a také platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50 tisíc korun měsíčně. Rozdíl v platu mezi druhým pilotem a kapitánem pak činí přibližně 40 procent. Zhruba o pětinu vyšší jsou pak platy pilotů proudových letadel.

České aerolinie prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem společnosti je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34procentního podílu akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na společnost Travel Service. Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má korejský dopravce Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise.