Kvůli problémům s letouny 737 MAX se americký výrobce letecké techniky Boeing rozhodl odepsat 4,9 miliardy dolarů (asi 111 miliard korun). Firma varovala, že se tak ve druhém čtvrtletí propadne do hluboké ztráty. Akcie Boeingu ale v reakci asi o dvě procenta zpevnily, což je zřejmě známkou toho, že pro investory je tato částka přijatelná, uvedla agentura Reuters.
Boeing odepíše skoro pět miliard dolarů. Potíže s letouny 737 MAX pošlou firmu do hluboké ztráty
Boeing oznámil, že peníze použije na odškodnění těch leteckých společností, kterým narušila provoz nutnost odstavit letouny 737 MAX. Boeing veškeré s tím spojené náklady odepíše ve druhém čtvrtletí, jeho příjmy a zisk před zdaněním tak budou celkově nižší o 5,6 miliardy dolarů (zhruba 127 miliard korun). Kompletní hospodářské výsledky firma zveřejní 24. července.
Boeing dodal, že výrobní náklady na program 737 MAX by se ve druhém kvartálu měly zvýšit zhruba o 1,7 miliardy dolarů. To je dáno především zpomalením výroby, které se ukazuje být delší, než se očekávalo. Tyto náklady budou narušovat ziskové marže ještě nějakou dobu.
„Reakce trhu není nijak panikářská,“ poznamenal investiční bankéř C Corporate Finance Petr Kováč. „Akcie Boeingu se pořád pohybují nad úrovní své ceny před rokem, kdy o žádných problémech 737 MAX nebylo nic známo,“ přiblížil.
Dvojice nehod zastavila provoz letounů 737 MAX
Dvě havárie letadel 737 MAX zapříčinily smrt více než tří set pasažérů. K jedné došlo loni v říjnu, k druhé letos v březnu. Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii.
Podle agentury Reuters by společnost mohla po osmi letech přijít o titul největšího výrobce letadel na světě. Odbyt letadel Boeingu klesl v prvním pololetí o 37 procent na 239 strojů. Evropský konkurent Airbus dodal zákazníkům podle zdrojů Reuters ve stejném období 389 letadel, což bylo o 28 procent více než před rokem.
Patrný byl posun i na letošním mezinárodním aerosalonu u Paříže, který ovládl Airbus, když získal více než dvojnásobek zakázek než Boeing.
Podle Kováče jsou aerolinky opatrnější. „Některé ruší své objednávky u Boeingu, ale nedá se předpokládat, že by byly schopny relativně rychle dostat obdobná letadla od Airbusu. Výrobní doba je prostě dlouhá,“ podotkl.