Šéf Škody Auto: Nový závod v Česku nemůžeme postavit, není dost lidí. Hledáme místo v zahraničí

Maier: Nový závod v Česku nemůžeme postavit (zdroj: ČT24)

V České republice nemůže Škoda Auto postavit kompletně nový závod, a to kvůli nedostatku vzdělaných a kvalifikovaných zaměstnanců. V pořadu Byznys ČT24 to uvedl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. Firma se proto rozhlíží v blízkém zahraničí. S růstem produkce i počtu trhů, na kterých prodává, ale Škoda Auto počítá. Podle Maiera bude moct automobilka dosáhnout výrobní kapacity až dvou milionů kusů v rámci dalšího desetiletí.

„V současnosti hledáme možnosti, jak bychom mohli kapacity rozšířit. Osobně se zasazuji za to, abychom náš růst nerozvíjeli jenom v zahraničí, ale aby i Česká republika jako srdce našeho podniku participovala na tomto růstu,“ řekl Maier.

Přesto kvůli absenci kvalifikovaných lidí nemůžou v tuzemsku postavit zcela nový závod. „V současné době hledáme prostor v blízkém zahraničí, kde bychom mohli postavit nový závod. Je to něco, co bychom mohli udělat po roce 2020,“ přiblížil s tím, že by to mělo být místo, kde budou nákladové faktory srovnatelné s Českou republikou. Konkrétnější ale teď nemůže být.

V Česku by ale chtěli alespoň rozšířit produkci, například s pomocí rozšíření směnného provozu. Už proto, že aktuálně mají větší poptávku, než jakou jsou schopni pokrýt.

Šéf Škody očekává další rekordní rok. Milion a půl vyrobených aut ale nepokoří

Za loňský rok se společnost umístila na prvním místě v žebříčku Czech Top 100, který mapuje úspěšnost českých firem z pohledu tržeb. U škodovky dosáhly 407 miliard korun, což je zhruba o 53 miliard víc než o rok dřív.

„Podařilo se nám využít velmi dobrou dynamiku z minulého roku. V prvním čtvrtletí se nám dařilo, v květnu jsme dosáhli lepších prodejů než v minulém roce, a když se nám bude nadále dařit stejným způsobem, dosáhneme pravděpodobně také za rok 2018 nového rekordu,“ přiblížil Maier.

  • Na konci sedmdesátých let začal Bernhard Maier pracovat jako běžný automechanik. O pět let později složil mistrovské zkoušky. Dílnu ale opustil a přesunul se do světa počítačových technologií. K automobilům se znovu vrátil koncem 80. let, když začal pracovat pro slavnou značku BMW. V jejím managementu vystřídal několik pozic, a to jak na národní, tak i na mezinárodní úrovni. Do koncernu Volkswagen se přesunul na přelomu nového milénia, konkrétně do značky Porsche. Poslední tři roky šéfuje mladoboleslavské automobilce.

Maierův předchůdce plánoval dosáhnout v letošním roce hranice 1,5 milionu vyrobených vozů. To už ale podle Maiera není aktuální, optimistický je ovšem ohledně budoucnosti. „Pokud se nám podaří zrealizovat naše plány, pak bude možné dosáhnout výrobní kapacity až dva miliony v rámci dalšího desetiletí,“ prohlásil.

Poptávka po autech zůstává podle něj na vysoké úrovni, v uplynulém roce celý automobilový průmysl vyrobil přibližně 84 milionů vozů. „Experti očekávají, že koncem dalšího desetiletí bude dosaženo kapacity sto milionů a my jako Škoda Auto se na tom chceme podílet,“ poznamenal Maier.

Součástí toho je i proniknutí na další trhy. „V současné době prodáváme ve 102 zemích. Do roku 2025 bychom však chtěli prodávat ve 120 státech,“ zmínil.

Na Škodu Auto podle nové orientace koncernu Volkswagen připadla zodpovědnost za indický trh. Podle Maiera také převezme zodpovědnost za ruský trh, kde jsou aktuálně dva závody na výrobu aut této značky.

  • Zatímco v roce 1991 opouštěla Česko necelá třetina vyrobených aut, o čtyři roky později to už byl podíl víc než dvojnásobný - 65 procent. Loni pak šlo do zahraničí z 1,2 milionu vyrobených aut 92,5 procenta.