Česká automobilka Škoda Auto bude část produkce vyrábět v německém Osnabrücku, řekl serveru Auto.cz ředitel firmy Bernhard Maier. Důvodem je podle něj zaplnění vlastních výrobních kapacit Škody v Evropě.
Část výroby Škody Auto se přestěhuje do Německa. V Česku došla kapacita, vysvětluje vedení
Co bude Škoda Auto v Osnabrücku vyrábět, Maier neupřesnil. Už teď se v tamním závodě lakují karoserie škodovek. „Část naší produkce nyní budeme vyrábět v německém Osnabrücku, kde již dnes lakujeme naše Fabie,“ řekl serveru ředitel Škody Auto.
Jaký to bude mít dopad na výrobu v Česku, Maier neuvedl. Nová výroba Škody Auto v Německu ale neznamená podle českých zástupců firmy přesun produkce pryč z Česka.
V Evropě bude podle Maiera muset česká automobilka investovat do rozšíření výroby. „Kapacita našich závodů je zcela využitá,“ doplnil. Firma podle něj zvažuje restrukturalizaci, stavbu nové továrny i další alternativy, plány budou ujasněny během příštích tří až čtyř měsíců.
Zatímco Škoda Auto roste a v letošním prvním čtvrtletí zvýšila provozní zisk meziročně o 5,3 procenta na 11,1 miliardy korun, mateřské automobilce Volkswagen se ve stejném období dařilo hůře. Provozní zisk se navzdory růstu tržeb snížil o 3,6 procenta na 107,1 miliardy korun.
O přesunu do Německa se mluvilo už na podzim
Už loni se objevily spekulace, že Škoda Auto přesune z Česka do Německa výrobu následníka modelu Superb. Česká automobilka ani mateřský koncern Volkswagen tehdy spekulace nepotvrdily ani nevyvrátily.
V říjnu se o situaci zajímal tehdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a vedení automobilky potvrdilo, že Česko je a zůstane jejím srdcem. „Pánové mě informovali o tom, že učiní maximum pro to, aby pracovní místa ve Škodě Auto tady v České republice nebyla v žádném případě ohrožena,“ řekl v říjnu Sobotka po jednání se zástupci společnosti.
Už na podzim ale Maier upozornil, že automobilka pracuje na hranici svých kapacit. „Hledáme další možnosti produkce. Jen v posledních dvanácti měsících jsme zaměstnali dalších 3000 pracovníků v Kvasinách, zaměstnali jsme dalších 250 pracovníků ve vývojovém oddělení. Hledáme další výrobní kapacity, abychom mohli pokrýt světovou poptávku po našich výrobcích,“ řekl.
Automobilka uvedla, že nasytit vysokou poptávku jí pomáhají i flexikonta, tedy směny navíc. Firmě umožňují vícesměnné modely práce. Na několika odděleních tak zaměstnanci pracují také na noční směně z pátku na sobotu, na ranní směně v sobotu a někde také v sobotu odpoledne.
Odboráři zamítli pracovní soboty
Jen před dvěma týdny se přitom v automobilce podařila vyjednat nová kolektivní smlouva. Tarifní mzdy zaměstnanců vzrostly o 12 procent a zaměstnanci získali v květnu i variabilní bonus ve výši 60 tisíc korun, tedy zhruba o 46 procent víc než loni.
Zároveň odboráři odmítli zavedení vícesměnných systémů práce v Mladé Boleslavi, což by znamenalo zavedení pracovní soboty jako běžného dne. Firma nakonec od této podmínky ustoupila a uvedla, že svůj kapacitní strop bude řešit jinak.
Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard korun). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na 1,8 procenta.
Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 činila 45 385 korun. Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v České republice zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí.
Automobilky táhnou českou ekonomiku
Automobilový průmysl je dlouhodobě tahounem českého exportu i celé domácí ekonomiky. A tomu v posledních letech odpovídají i peníze pro zaměstnance. Průměrná mzda v tomto odvětví v minulém roce stoupla na více než 37 tisíc korun. To je výrazně nad celostátním průměrem.
Růst ekonomiky ale znamená, že nejen automobilka Škoda se potýká s nedostatkem pracovní síly. Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a obchodu Radka Špicara je právě nedostatek pracovníků důvodem, proč česká ekonomika naráží na svůj strop.
Naopak guvernér České národní banky Jiří Rusnok mluví o přehřívání ekonomiky, která roste nad svoje možnosti. Podle něj se růst brzy zpomalí a spolu s tím se zpomalí i tempo růstu mezd, které meziročně poskočily o osm procent.