Praha – Jednání o mém odchodu byla náročná, rezignaci jsme řešili dlouho do noci. Ale odešel jsem dobrovolně, tvrdí dnes už bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). „Poslední události asi týden před mojí rezignací, kdy jsem dostával anonymní trestní oznámení na moji osobu, to už bylo za hranou, kterou jsem byl ochoten přijmout a pokračovat dál,“ prohlásil v Interview ČT24. Ve funkci vydržel necelých deset měsíců, zítra jej nahradí někdejší manažer Skansky Dan Ťok.
Prachař: Poslední kapkou před rezignací bylo anonymní trestní oznámení
„Bylo to moje rozhodnutí a na tom trvám,“ říká o své demisi Prachař. Anonymní trestní oznámení prý mohou pocházet od lidí, kteří za jeho působení museli odejít z resortu dopravy nebo podřízených organizací. „Ale nechci spekulovat,“ dodal exministr.
Veřejná kritika, kterou si v posledních týdnech před odchodem z vlády vysloužil od premiéra a dokonce i od svého stranického šéfa Andreje Babiše, nehrála v jeho rozhodování významnou roli. Členem hnutí ANO prý zůstává. „Kritika Andreje Babiše, ale i předsedy vlády Bohuslava Sobotky se týkala spíš nedokončení některých personálních záležitostí,“ přiblížil Prachař.
V této souvislosti zmínil například neúspěšné výběrové řízení na šéfa Ředitelství silnic a dálnic. Prachař údajně oslovil 32 kandidátů; všichni ho vesměs odmítli ze stejného důvodu. Vadilo jim, že vedení ministerstva dopravy se velmi často obměňuje (od roku 2009 se v čele úřadu vystřídalo devět lidí, nastupující ministr Dan Ťok bude desátý) a s ním i management podřízených organizací včetně ŘSD.
Antonín Prachař byl ministrem dopravy od 29. ledna, demisi podal 12. listopadu. Během jeho působení se na ŘSD vystřídali čtyři šéfové (pouze dva z nich byli regulérními generálními řediteli). Personální změny prosadil také v nákladním železničním dopravci ČD Cargo a dvakrát vyměnil ředitele Českých drah (v únoru nahradil Dalibora Zeleného Danielem Kuruczem; toho odvolal dva dny před rezignací a na jeho místo dosadil Pavla Krtka).
Za svůj největší úspěch Prachař už dříve označil zahájení výstavby posledního úseku D11 před Hradcem Králové, který by měl být hotový za tři roky. Ve stejnou dobu by se měli řidiči projekt také po zbývajícím úseku klíčového tahu D8 přes České středohoří, jehož dostavbu loni zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Stát už podepsal s firmou Eurovia smlouvu na odklizení zeminy.
Proděkan pro rozvoj a výstavbu Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos (sám bývalý ministr dopravy) Prachaře pochválil například za práci na legislativě. Za rok ve funkci podle něj dokázal prosadit několik reforem, včetně snazšího výkupu pozemků pro dopravní stavby.
V současné době se Prachař podle svých slov vyhodnocuje pracovní nabídky ze soukromé sféry, které po demisi dostal. Také se chystá na předání ministerské agendy svému nástupci. A nebude toho málo – v resortu dopravy zůstává celá řada nedořešených problémů. Od nestabilní personální situace v ŘSD přes výběr dodavatele mýtného systému až po rekonstrukci nejvytíženější tuzemské dálniční tepny D1, kterou poznamenalo několik průtahů (o problémech na dopravě čtěte zde).