Problémy s hlučností mají nové motorové vlaky RegioFox určené krajům. Někdy údajně překračují povolené limity na spojích Českých drah ve středních Čechách, kde v létě začaly jezdit. Výrobce, polská PESA, o problému ví a tvrdí, že ho řeší.
Jako letadlo na kolejích. Lidé si stěžují, že jsou nové vlakové soupravy příliš hlučné
RegioFox má posílit železnici v regionech. V srpnu vyjel první ve zkušebním provozu mezi Rakovníkem, Berounem a Prahou. Ale lidé z domů u nádraží v Nučicích nedaleko Rudné si stěžují, že je příliš hlučný. A je prý jedno, jestli stojí, nebo se rozjíždí.
„Hned od prvního dne vydával opravdu neskutečný hluk. My to tady přirovnáváme k letadlu na kolejích. V polovině září jsem profesionálním hlukoměrem naměřil hodnoty deset až třináct decibelů nad limit,“ popisuje obyvatel Nučic Vojtěch Udržal.
Výrobce z Polska letos vlaky testoval na zkušebním okruhu ve Velimi. Získal osvědčení a Drážní úřad povolil zkušební provoz. Hlukové limity vlak splnil. Lidé z Nučic se ovšem vzápětí přesvědčili o opaku, hlavně za teplých dnů.
„Ladíme, seřizujeme“
„Víme o tom problému, nicméně nemohu a nechci potvrdit to, že překračujeme nějaké limity. Ale v rámci zkušebního provozu to ladíme, seřizujeme, nastavujeme. Ten subjektivní pocit z toho, že jednotka je hlučnější, tak zmizí,“ tvrdí zástupce výrobce vlaků pro Česko a Slovensko Miroslav Kupec.
Do soupravy RegioFox se vejde 210 cestujících, míst k sezení je 115. České dráhy objednaly těchto souprav šestasedmdesát za skoro sedm miliard. Zatím jich jezdí pět ve středních Čechách.
„RegioFox je velmi důležitá jednotka, která by měla v příštích pěti letech kompletně proměnit cestování na českých regionálních tratích, které nejsou elektrifikované. Přinese výrazné zvýšení kvality cestování,“ míní dopravní odborník a novinář z portálu zdopravy.cz Jan Sůra.
Lidé z Nučic chtějí, aby experti hlukové zkoušky u vlaků RegioFox zopakovali. To výrobce slíbil s tím, že budou ještě letos.