Rafaj potvrdil pokutu sedm milionů pro Liberecký kraj. Ten podá správní žalobu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu sedm milionů korun pro Liberecký kraj. Důvodem bylo podepsání smlouvy o dočasném zajištění veřejné dopravy na Českolipsku bez vyhlášení soutěže. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na webu úřadu. Kraj kvůli tomu podá správní žalobu, výši sankce považuje za nepřiměřenou. Jinou možnost než zakázku zadat přímo neměl, uvedl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Rozhodnutí ÚOHS je pravomocné a kraj musí pokutu do dvou měsíců zaplatit. Úřad pokutu uložil příkazem na jaře, kraj proti příkazu podal odpor. V srpnu následovalo rozhodnutí prvního stupně ukládající pokutu a kraj reagoval podáním rozkladu. V něm argumentoval tím, že smlouvu uzavřel bez soutěže v mimořádné situaci, protože jinak hrozilo, že na Českolipsku přestane fungovat veřejná doprava. Minulá smlouva na provozování veřejné dopravy loni v polovině prosince končila.

„Nelze označovat za mimořádnou takovou situaci, kdy zadavatel ví, kdy skončí smlouva uzavřená se stávajícím dopravcem, avšak nečiní žádné kroky k řádnému výběru nového dodavatele. Vzhledem k závažnosti přestupku, kdy Liberecký kraj zcela vyloučil soutěž o poskytování předmětných služeb, uložil Úřad pokutu ve výši cca 50 procent maximální možné sazby,“ uvedl k tomu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Kraj podle hejtmana neměl mnoho možností, jak dopravu zajistit

Podle Půty je pokuta nepřiměřená s ohledem na aktuální koronavirovou krizi, ale i ve srovnání se sankcemi, které v minulosti úřad uložil. „Podle výroční zprávy udělil úřad za celý rok 2018 za veřejné zakázky pokuty v celkové výši necelých 7,765 milionu korun,“ řekl Půta.

Kraj navíc podle něj neměl mnoho možností, jak veřejnou dopravu v regionu zajistit. „Ano, mohli jsme vypsat veřejnou zakázku a smlouvu uzavřít s předem jasným uchazečem, podobně jako jsme to po nátlaku antimonopolního úřadu museli předloni udělat na Semilsku,“ dodal Půta.

Liberecký kraj v rozkladu napadl nesprávnou aplikaci zákona i výši pokuty, předseda ÚOHS ale obě námitky zamítl a rozhodnutí potvrdil.

Veřejnou dopravu na Českolipsku dlouhodobě zajišťuje ČSAD Česká Lípa. Dopravce patří k největším v Libereckém kraji, ročně přepraví 2,9 milionu cestujících. Liberecký kraj se s firmou dohodl na ceně 38,36 koruny na kilometr, což je ve srovnání s dalšími dvěma dopravci BusLine LK na Semilsku a Jablonecku a ČSAD Liberec na Liberecku nejlevnější.

Smlouva s ČSAD Česká Lípa je na dva roky. Liberecký kraj zároveň jednal o odkupu akcií firmy, chtěl ji začlenit do vnitřního dopravce. Od záměru ale upustil, nabídnuté podmínky nebyly podle Půty akceptovatelné.