V řadě zemí včetně Česka se v úterý koná charitativní akce Giving Tuesday neboli Dárcovské úterý. Lidé i firmy mohou darovat nejen peníze, ale i potraviny a oblečení nebo nabídnout dobrovolnickou práci. Giving Tuesday se slaví ve světě sedm let, v Česku to letos bude počtvrté. Při loňském ročníku se na dobročinné účely vybralo téměř 32 milionů korun.
Dárcovské úterý jako protipól vánočního konzumu. Lidé můžou věnovat peníze i potraviny
Letošní ročník Dárcovského úterý už vybral přes 55 milionů korun. „Už teď víme, že to číslo je rekordní a ještě trošku poroste,“ řekla ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová.
Charitativní akce ale předčila očekávání organizátorů ještě před svým startem. Už v pondělí evidovali více než 300 dárcovských výzev, některé tak mají svou premiéru.
„Jsou tam například výzvy otců a maminek ve věznicích, které hledají příspěvek na dárky pro své děti,“ vyzdvihla Mádlová.
Zapojit se můžete téměř jakkoliv
Lidé podle Mádlové na Dárcovské úterý přispívají spíše finanční částkou. „Ten den ale není jen o finanční pomoci, ale třeba o tom pomoci dobrovolně, věnovat svůj čas, nebo jenom potěšit své sousedy,“ připomíná ředitelka.
K Dárcovskému úterý se mohou připojit nejenom jednotlivci, ale i firmy, neziskové organizace, školy nebo města. „Každý má něco, co může nabídnout. A každý projev velkorysosti se počítá,“ povzbuzují organizátoři.
Možností, jak se do kampaně zapojit, je řada. Firmy mohou například darovat své výrobky potřebným. Lidé se mohou stát dobrovolníky v neziskové organizaci, přispět penězi na charitu či darovat lidem bez domova zimní oblečení a jídlo. Své aktivity a závazky by měli registrovat na webu www.giving-tuesday.cz, aby bylo možné změřit celkový výsledek kampaně.
Kontrast k vánočnímu konzumu
Iniciativa Giving Tuesday vznikla ve světě před sedmi lety jako protipól k předvánoční nákupní horečce. Dárcovské úterý se každoročně slaví v úterý po oslavách amerického Dne díkůvzdání.