České dráhy zaplatily loni cestujícím v rámci odškodnění nejvyšší částku v historii – přesáhla dva miliony korun. ČT to řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zpožděné vlaky kompenzují cestujícím i ostatní oslovení dopravci. Nejčastějšími příčinami zpožděných spojů jsou nehody a vrtochy počasí. Následují poruchy vlaků, signalizací, vedení nebo třeba překážky na trati.
České dráhy poprvé zaplatily přes dva miliony jako odškodné cestujícím za zpoždění
České dráhy loni zaplatily svým cestujícím na kompenzacích za zpožděné vlaky 2,1 milionu korun. Částka se meziročně zvýšila o více než 20 procent. „Loni bylo cestujícím vyplaceno celkem 6748 odškodnění v celkové výši 2 127 845 korun,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nejvíc stála ČD odškodnění v mezistátní dopravě, dohromady 1,5 milionu korun.
Za polovinu zpožděných vlaků ČD mohly podle mluvčího nehody nebo povětrnostní podmínky. Dalšími důvody jsou problémy související s cestou nebo stavem vlaků. „Přibližně 35 procent zpoždění souvisí s dopravní cestou. Například závada signalizace, trakčního vedení a podobně,“ uvedl Šťáhlavský s tím, že asi za 15 procent zpoždění mohla porucha vlaku.
Téměř o polovinu méně vyplatil meziročně na kompenzacích za zpoždění Leo Express. Zatímco v roce 2017 ho zpožděné vlaky stály téměř 150 tisíc korun, loni vyplatil Leo Express o 70 tisíc míň. „Je to dáno hlavně tím, že jsme rušili méně spojů, tudíž jsme tolik nemuseli odškodňovat,“ sdělil mluvčí Emil Sedlařík.
RegioJet odškodnění cestujícím vyčíslovat z konkurenčních důvodů nechce.
Všichni oslovení dopravci poskytují cestujícím odškodnění také za taxi nebo hotely, ovšem jen v některých případech. Týká se to třeba poruch u posledních nočních spojů. České dráhy loni vyplatily kompenzace za taxi ve 418 případech v celkové výši 216 543 korun. Hotely pak ČD cestujícím zajišťovaly 45x a stálo je to 83 694 korun. Leo Express vloni vyplatil cestujícím za hotely a taxi dohromady 25 tisíc korun.