V prosinci se otevře kus dálnice D3. Jezdit se bude mezi Ševětínem a Borkem

Už za měsíc se otevře další část dálnice D3 u Českých Budějovic. Půjde o téměř osmikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho zprovozní v takzvaném režimu předčasného užívání.

Na nově otevřeném úseku D3 se začne od prosince jezdit dvěma směry. Řidiči se ale budou muset vejít na jednu polovinu dálnice, tu druhou budou mezitím silničáři stavět. Dálnice nahradí dosavadní trasu po silnici I/3.

Povolená rychlost v úseku bude 80 kilometrů v hodině. Je to o deset kilometrů víc, než se nyní jezdí po I/3, kde je rychlost omezená právě kvůli stavbě dálnice. Šířka jízdního pruhu bude čtyři metry, v zimě 4,5 metru. V zimě ho ŘSD rozšíří, aby se tam vešel pluh silničářů.

„Dostaneme úsek Ševětín–Borek do stavu, kdy bude jeden pás, tedy jedna polovina dálnice hotová. V tu chvíli ji dáváme k dispozici řidičům na celou zimní sezonu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

Celá část D3 Ševětín–Borek by měla být hotová na jaře 2020, nabídková cena na stavbu úseku činí 933 milionů korun bez DPH.

Provoz ze silnice I/3 na nově vybudovaný levý jízdní pás dálnice D3 převede ŘSD na mimoúrovňové křižovatce Ševětín na 118. kilometru a na přejezdu středního dělícího pásu na 125. kilometru.

Než silničáři zprovozní úsek do předčasného užívání, na krajnici osadí svodidla, směrové sloupky a trvalé dopravní značení. Za provozu dělníci dokončí některé práce, například oplocení levé části, zásypy ekoduktu nebo polní a lesní cesty.

Jihočeská část D3 má být hotová do roku 2024

Práce pokračují také na zhruba osmikilometrovém úseku na trase Bošilec–Ševětín. Ten má být zprovozněn příští rok v červnu; ve čtvrtek ale ŘSD oznámilo, že se projekt o 50 milionů prodraží. Stavbu mostu tam totiž zkomplikovala rašelina v podloží, které je na místě více, než předpokládaly původní plány. 

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů. Její jihočeská část má být dokončena do roku 2024, poté se začne stavět středočeská část dálnice.