Ředitel ŘSD nejspíš skončí, naopak ředitelka Pošvářová se vrátí

Praha - Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař odvolá generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Pavla Kočicu. Kočica vede ŘSD od loňského října, do funkce ho dosadil ministr dopravy Zdeněk Žák. „V tuto chvíli si myslím, že pan Kočica nebude na ŘSD pracovat,“ řekl Prachař s tím, že spolu s výměnou ředitele bude ŘSD čekat i celková restrukturalizace vedení. Zároveň plánuje vrátit na ŘSD nedávno odvolanou šéfku úseku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou, jejíž odvolání v polovině ledna bylo podle Prachaře nešťastné a za hranou stávajícího zákoníku práce. Pošvářová také bude pokračovat v započatých soudních sporech, které ŘSD vede s konsorciem firem vedených stavební společností Eurovia CS.

„Daleko zajímavější bude, jaké lidi s sebou bude nový ministr přivádět, jestli to budou odborníci,“ komentuje personální změny v ŘSD ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který si myslí, že nový ministr svá rozhodnutí přijímá bez ohledu na to, že nemá ještě dostatek informací.

Pošvářová: Jsem připravena nastoupit

„Já to vítám a jsem připravena nastoupit,“ uvedla Pošvářová. „Budu mít určité podmínky, nedokážu si představit, že bych pracovala společně se současným ředitelem,“ dodala. Bezprostředně po svém odvolání podala Pošvářová na současné vedení ŘSD žalobu, pokud se ovšem do funkce vrátí, je připravena ji stáhnout.

„O žádných konkrétních tlacích na konkrétního zaměstnance nevím, já vím, že se na ŘSD střetá spousta nejrůznějších zájmů, a v žádném případě nepovažuju za přijatelné připustit, že někdo podlehl nějakým tlakům,“ považuje odvolání Pošvářové za bezproblémové ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Pošvářovou přitom odvolal právě jím dosazený ředitel Pavel Kočica.

Pošvářová se netajila svými výhradami k současnému vedení ŘSD a je přesvědčená, že management ŘSD v čele s ředitelem Pavlem Kočicou zájmy státu nehájí, ale naopak poškozuje. Pošvářová měla přitom jako šéfka komise k dispozici výsledky sond, jež měly být ve sporu s Eurovií klíčovým argumentem. Jenže tyto závěry odmítla vedení ŘSD vydat.   

Kauze D47 se věnovali i Reportéři ČT, kterým právě Pošvářová poskytla řadu informací. Reportáž si můžete pustit zde.

„Zpráva České geologické služby má dokazovat, že štěrkový materiál v tělese dálnice byl nahrazený struskou, která mění své fyzikální vlastnosti a bobtná, což je důvodem zvlnění dálnice,“ hájí se odvolaná šéfka kontrolního oddělení. Dokument prý obsahuje klíčové informace o tom, kam se má vyvíjet strategie řízení soudního sporu, a proto se obávala úniku informací mimo komisi.

„Jako předsedkyně komise jsem byla zodpovědná za to, že stát ten soudní spor vyhraje,“ konstatovala Pošvářová. „Ve chvíli, kdy po vás váš nadřízený požaduje předání dokumentů a vy máte podepsanou mlčenlivost, tak není přece možné předat materiály někomu, kdo tu mlčenlivost podepsanou nemá,“ vysvětlila bývalá ředitelka.

  • „Odpovědnost vůči státu a daňovým poplatníkům je vyšší než zodpovědnost vůči mému nadřízenému, a jestliže se domnívám, že by mohlo dojít k poškození zájmů státu, tak jsem oprávněna takto postupovat,“ myslí si Pošvářová.

Není to poprvé, co si za kritiku vysloužila odvolání. Před nástupem do ŘSD působila jako soudní znalkyně, která kontrolovala mosty pro společnost Mott MacDonald. Odtud byla propuštěna poté, co v Českém rozhlase Radiožurnálu upozornila na rezavějící mosty na D47. Vedení firmy ale souvislost odmítlo.

Pošvářová vypracovala také znalecký posudek v případu vlakového neštěstí ve Studénce v roce 2008. Rychlík tam tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno.

Výběr kauz, které se týkají Ředitelství silnic a dálnic

  • Pronájem dálničních odpočívadel: Na konci roku 2011 obvinila policie výkonného ředitele ŘSD Michala Halu z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel. Spolu s Halou byl obviněn také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Podle detektivů způsobili škodu zhruba 300 milionů. Na konci loňského října Nejvyšší státní zastupitelství stíhání všech čtyř osob zastavilo s tím, že bylo zahájeno předčasně. Nejvyšší státní zastupitelství loni v říjnu rovněž zastavilo stíhání bývalého šéfa ŘSD Alfréda Brunclíka ve věci údajně zmanipulované zakázky na pronájem dvou odpočívadel na dálnici D47.
  • Pronájem sídla ŘSD: Někdejší šéf ŘSD Alfréd Brunclík byl podle tisku loni v srpnu obviněn kvůli údajně nevýhodné nájemní smlouvě na sídlo organizace na pražském Kačerově. ŘSD za budovu ročně platí 46 milionů korun, podle vládní analýzy je to třikrát víc, než kolik stojí kanceláře průměrné státní instituce. Brunclík podepsal po příchodu do funkce v roce 2007 prodloužení kontraktu až do roku 2022.
  • Ceny za stavbu dálnic: ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Podle ministerstva dopravy ale tuzemské silnice prodražují požadavky obcí na sjezdy, tunely a další stavby, které s původní trasou nesouvisí.
  • Problematická kvalita některých staveb: ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD. Organizace nyní vede se stavebními firmami několik sporů. Pochybnosti ohledně kvality se týkají i Lochkovského mostu na Pražském okruhu, v jehož konstrukci jsou praskliny. ŘSD stavbu na loni na podzim úspěšně reklamovalo, ale jednání o řešení problému dosud není uzavřeno.
  • Případ údajně předraženého Pražského okruhu: Nejvyšší kontrolní úřad dal v roce 2012 policii podnět, podle kterého byly při stavbě dálničního obchvatu Prahy utraceny miliardy korun navíc. Podle kontrolorů použilo ŘSD v letech 2005 až 2011 celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Loni v prosinci policie vyšetřování ukončila s tím, že nešlo o podezření z trestného činu.