Nabídka po telefonu, při které stačí slůvko „ano“ jako závazné uzavření smlouvy. Praktiky, ke kterým se agresivní prodejci uchylují stále častěji. Sdružení na obranu spotřebitelů je řeší denně. Nejzranitelnější jsou senioři, na které se tito prodejci obracejí nejčastěji.
Stačí říci slovo „ano“ a smlouva je uzavřená. Jsou to šmejdi po telefonu
Kde podomní prodejci neuspěli u dveří, zkouší novou taktiku, kterou je prodej přes telefon. A ten je ještě zrádnější. Zkušenost s tím má například osmdesátiletý muž z Přibic na jižní Moravě. Po telefonu dostal nabídku na dodávky zemního plynu. „Začala mlet a mlela, mlela, mlela. Já jsem ji v půlce přerušil, říkám, paní, já tomu nerozumím…,“ popsal situaci muž.
„Můžete jen ušetřit, nic nemůžete ztratit…“
Další hovor trval přes šest minut a ČT má k dispozici jeho záznam: „Ve vašem případě tady mluvíme o úspoře až pět tisíc korun za rok, což, myslím, vůbec není málo. Na tom nemáte co ztratit, můžete jenom šetřit. Kdyby to nebylo výhodné, tak vám ani nevolám.“
Podle primáře psychologie z Vojenské nemocnice Brno Jiřího Brančíka je takový způsob komunikace skrytě agresivní. „Taková ta skrytá invazivita, která je vypočítaná na to, že senioři jsou submisivní,“ uvedl psycholog. „Pokud se orientují na starší lidi, na seniory, a zahrnou je takovou lavinou informací, tak se v tom nemají šanci orientovat.“
Sdružení na obranu spotřebitelů se proto snaží přesvědčit poslance, aby změnili zákon tak, že smlouva bude platit jen v písemné formě. „Řeknete ano a smlouva je uzavřena. Jak se od ní dá potom odstoupit? Jde to do čtrnácti dnů od uzavření služby. Jenže může nastat problém. Když spotřebitel neví, že tu smlouvu uzavřel, těžko se od ní odstupuje,“ sdělil vedoucí právník Sdružení obrany spotřebitelů Jan Hejtmánek.