Leteckou záchranku v Ústí chce provozovat pouze DSA, původní vítěz se už nepřihlásil

Slovenská společnost Air Transport Europe (ATE) zřejmě nadobro přijde o kontrakt na leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji. Ministerstvo zdravotnictví oznámilo, že se do nového tendru přihlásila pouze společnost DSA. Ta létá v kraji již nyní místo ATE, jež loni vyhrála původní tendr. Ministerstvo jej však zrušilo.

V soutěži hledá stát provozovatele letecké záchranky, který by létal ze stanice Kryštof 15 v Ústí nad Labem od letošního července do konce roku 2020. Na rozdíl od jiných krajů se ministerstvu zdravotnictví nepodařilo vybrat provozovatele již loni. Není ještě zcela jisté, zda druhá soutěž skončí rychle a úspěšně, protože ministerstvo obdrželo krom nabídky také námitku proti zadávacím podmínkám. Není zatím jasné, kdo ji podal.

Nabídka ovšem přišla pouze jedna. „Byla podána pouze jedna nabídka, a to společností DSA. Nyní bude následovat posouzení doručené nabídky a výběr poskytovatele služby,“ uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Štěpánka Čechová.

Předpokládaná hodnota zakázky činí 168 milionů korun. Hlavním kritériem pro výběr vítěze bude nejnižší cenová nabídka. Mluvčí úřadu dodala, že ministerstvo „předpokládá rychlé rozhodnutí o námitkách.“

Vzhledem k tomu, že nabídku podala pouze DSA, nebude se o zakázku znovu ucházet Air Transport Europe, která přitom zvítězila v původním loňském tendru – nakonec však zrušeném. Mluvčí společnosti, která provozuje leteckou záchranku na Slovensku a také v Olomouckém kraji, přitom ještě v minulém týdnu ujišťovala, že ATE „vykonává všechny potřebné práce v rámci příprav nabídky“ pro aktuální výběrové řízení.

obrázek
Zdroj: ČT24

Loňský tendr ministerstvo zrušilo kvůli námitkám vůči vítězi. DSA napadla výsledek soutěže u antimonopolního úřadu, který pak ministerstvu zakázal s vítězem uzavřít smlouvu. Český provozovatel poukazoval, že vrtulníky Agusta A109 K2 vítězné ATE nemají certifikaci v kategorii A v první třídě výkonnosti. Ačkoli výběrová komise argumentovala tím, že vrtulníky nemají certifikaci pouze proto, že vznikly dřív, než byly příslušné kategorie zavedeny, a požadované schopnosti mají, ministerstvo celou soutěž zrušilo.

Pokud by DSA jako jediný uchazeč zakázku na dalšího čtyři a půl roku získala, zůstalo by v Ústeckém kraji vše při starém. Z ústeckého heliportu létá DSA od roku 1993. Do konce minulého roku létala ze čtyř stanic, v loňských tendrech udržela dvě zakázky. Z dalších dvou stanic nyní létá rakouská Helikopter Air Transport a z jedné ATE. Provoz dalších čtyř stanic zajišťuje stát prostřednictvím policie a armády.