Dálnice D8 se propadá. Stavební firma odmítá odpovědnost

UDÁLOSTI: Dálnice D8 se propadá (zdroj: ČT24)

I když se po dosud nejnovější části dálnice D8 jezdí teprve čtyři roky, příliš příjemné svezení to není. Dálnice se vlní a propadá. Stavební firma Eurovia uznala pouze jednu reklamaci, ostatní odmítla s tím, že se dálnice zvlnila kvůli problémům s podložím.

Úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Bílinkou zatím není plně vytížený. I přesto každý, kdo tudy projede, ihned pocítí, že něco není v pořádku. Nerovností je na docela novém úseku dálnice celá řada, celkem asi tři čtvrtě kilometru. Silničáři se obávají, že po zprovoznění navazující části – kterou většina řidičů objíždí po polabské silnici, takže zatím sjíždí již v Lovosicích před problematickým úsekem – se zatížení prudce zvýší a problém ještě prohloubí. Doslova.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je nutný technický zásah. „V tuto chvíli připravujeme technologický postup a konstrukci tohoto zásahu,“ uvedl. Silničáři však neuspěli s reklamací u dodavatele stavby, společnosti Eurovia.

Mluvčí společnosti Iveta Štočková v případě severočeské dálnice odkázala na problémy s podložím, které zjistil geologický průzkum. „V hloubce osm metrů pod úrovní díla se objevila výduť, kvůli které dochází k průhybu,“ vysvětlila. 

Poslední chybějící část dálnice D8 od Bílinky k Řehlovicím slíbilo ministerstvo dopravy otevřít ještě letos. ŘSD počítá s uvedením do provozu v prosinci. Pokud se to podaří, bude celá dálnice hotová 32 let od zahájení stavby její nejstarší části, která vede od Řehlovic do Trmic.

Dálnice, nebo lochneska? Problém poznaly i D1 a D11

Kombinace Eurovie a zvlněné dálnice není v Česku nic neznámého. Tatáž společnost (tehdy ovšem ještě jako ODS – Dopravní stavby Ostrava) postavila také dálnici D1 v Ostravě, kde se vyskytl podobný problém jako nyní na D8. Propadat se začala takřka hned po dokončení v roce 2008.

Zatímco však v severních Čechách spolupracují Eurovia a ŘSD na návrhu rekonstrukce, v Ostravě se již léta přou o odpovědnost. Silničáři tvrdí, že stavbaři použili při stavbě nevhodné materiály, Eurovia se brání, že použila to, co nařídili silničáři. Spor tak skončil u rozhodčího soudu, zatímco stav dálnice se dále zhoršuje.

obrázek
Zdroj: ČT24

Před šesti lety se ale zvlnila i dálnice D11 poblíž odbočky na Lázně Bohdaneč. Dálnici stavěla Skanska. Na úhradě opravy se dohodl dodavatel napůl se státem. Ministerstvo dopravy původně zvažovalo, že bude chtít náhradu škody od projektantů, ale z posudků vyplynulo, že šlo o práci podzemních vod, kterou nebylo možné předvídat.

Další dálnice vzniknou nákladným opravám navzdory

Problémy, které sužují řadu dálnic, však nebrání výstavbě dalších. Vláda nově schválila parametry výběrových řízení na výstavbu čtyř nových dálničních úseků. Všechny figurují na seznamu prioritních staveb, u kterých se vláda rozhodla obejít povinnost připravit nový posudek o vlivu na životní prostředí.

Dva nové dálniční úseky mají vzniknout na dálnici D11, další dva na D3. Celkem jde o více než 40 kilometrů s celkovou předpokládanou cenou 21 miliard korun.