Vnuk malíře Alfonse Muchy John Mucha v pondělí podal žalobu na hlavní město kvůli navrácení Slovanské epopeje. Případem se bude zabývat Obvodní soud pro Prahu 1. „Jde nám stále o to samé: Praha nedodržela slib, že pro Slovanskou epopej postaví galerii, zároveň nesouhlasíme s tím, aby dílo cestovalo po Asii, čímž by se mohlo poničit,“ uvedl Muchův advokát František Vyskočil. Mluvčí magistrátu Vít Hofman ale reagovasl prohlášením, že město plán zahraničních výstav měnit nehodlá.
Spor o Slovanskou epopej míří k soudu. Muchův vnuk zažaloval Prahu
Obvodní soud pro Prahu 1 se podle nadace bude muset vypořádat s otázkou, zda se hlavní město vůbec stalo vlastníkem epopeje. Vnuk proslulého secesního malíře už v polovině letošního února zaslal Praze předžalobní výzvu o navrácení dvacítky velkoformátových pláten, té ale město nevyhovělo. Podle něj jeho dědeček věnoval Slovanskou epopej Praze v roce 1913 s podmínkou, že jí hlavní město postaví vlastní galerii. Praha v tomto ohledu dosud nic neudělala.
Praha nároky Johna Muchy na sérii pláten odmítá. „Naše dlouhodobé stanovisko je, že řádným a výlučným vlastníkem souboru dvaceti obrazů Alfonse Muchy - tedy Slovanské epopeje, je hlavní město Praha,“ shrnul mluvčí Hofman.
Stejně tak je pro Johna Muchu trnem v oku možnost, že by plátna měla příští rok putovat na asijské turné po Japonsku a Číně. Jde podle něj o riziko poškození obrazů při manipulaci a přepravě. Navíc prý není ani jasné, jak dlouho má být epopej na cestách. Do Česka se obrazy vrátí zřejmě nejdříve v roce 2019, ale jinam než do výstavních prostor Národní galerie. Vedení Prahy nyní hledá místo, kde plátna po návratu z Asie uložit.
Pražský radní pro kulturu Jan Wolf argumenty mistrova potomka zpochybnil už v únoru. Nechat epopej cestovat považuje za logické, podle něj bude dobře propagovat Česko a Prahu, která je vlastníkem obrazů. „Tvrdí, že Praha nemá na epopej nárok, protože nesplnila podmínky odkazu. To my rozporujeme, protože nikde v odkazu není, že to musí být nově postavená budova,“ reagoval v únoru na Muchovy požadavky.
Slovanská epopej je v současnosti vystavena ve Veletržním paláci, z cesty po asijských zemích by se do Česka měla vrátit zřejmě v roce 2019. Praha zatím stále hledá místo, kam ji poté uloží. Ve hře je i možnost návratu do Moravského Krumlova. Muchovi potomci už v minulosti žádali soud, aby zabránil stěhování Slovanské epopeje z Krumlova a argumentovali tím, že v Praze pro dílo chybí dostatečné zázemí.
Mucha chce epopej vrátit na Moravu
Stěhování cyklu do Prahy vyvolalo v roce 2011 vlnu nevole. Proti se postavil Moravský Krumlov, kde bylo Muchovo dílo vystaveno desítky let, vedení Jihomoravského kraje i tisíce lidí včetně Johna Muchy.
Návrat na Moravu by chtěl i Mucha: „Když to vyhraju, dáme epopej do Krumlova a uděláme z něj muchovské centrum. Sbírka je hrozně velká, není to jen dvacet pláten. Nedaleko je Vídeň, Bratislava, nemusí být vše v Praze.“
- Cyklus dvaceti velkoformátových obrazů zachycuje mytické dějiny Čechů i dalších Slovanů.
- Alfons Mucha na epopeji začal pracovat v roce 1910, dokončil ji v roce 1928. Jedná se o vrchol jeho tvorby.
- Poprvé bylo jedenáct pláten z cyklu Slovanské epopeje vystaveno v roce 1919 v pražském Klementinu.
- V letech 1920 a 1921 už obrazy získávaly světový věhlas na expozicích v New Yorku a Chicagu.
- Celá epopej pak byla poprvé k vidění v roce 1928 v pražském Veletržním paláci a malby přešly pod správu Galerie hlavního města Prahy.
- Během války byla plátna ukryta a byla poškozena vlhkostí, světlo světa znovu spatřila až roku 1963 na zámku v Moravském Krumlově.
- Právě Moravský Krumlov pak bojoval proti tomu, aby byla plátna převezena do Prahy. Argumentoval podobně jako John Mucha: že pro epopej není v hlavním městě odpovídající výstavní prostor.