Spor o Slovanskou epopej míří k soudu. Muchův vnuk zažaloval Prahu

Vnuk malíře Alfonse Muchy John Mucha v pondělí podal žalobu na hlavní město kvůli navrácení Slovanské epopeje. Případem se bude zabývat Obvodní soud pro Prahu 1. „Jde nám stále o to samé: Praha nedodržela slib, že pro Slovanskou epopej postaví galerii, zároveň nesouhlasíme s tím, aby dílo cestovalo po Asii, čímž by se mohlo poničit,“ uvedl Muchův advokát František Vyskočil. Mluvčí magistrátu Vít Hofman ale reagovasl prohlášením, že město plán zahraničních výstav měnit nehodlá.

Obvodní soud pro Prahu 1 se podle nadace bude muset vypořádat s otázkou, zda se hlavní město vůbec stalo vlastníkem epopeje. Vnuk proslulého secesního malíře už v polovině letošního února zaslal Praze předžalobní výzvu o navrácení dvacítky velkoformátových pláten, té ale město nevyhovělo. Podle něj jeho dědeček věnoval Slovanskou epopej Praze v roce 1913 s podmínkou, že jí hlavní město postaví vlastní galerii. Praha v tomto ohledu dosud nic neudělala.

Praha nároky Johna Muchy na sérii pláten odmítá. „Naše dlouhodobé stanovisko je, že řádným a výlučným vlastníkem souboru dvaceti obrazů Alfonse Muchy - tedy Slovanské epopeje, je hlavní město Praha,“ shrnul mluvčí Hofman.

Stejně tak je pro Johna Muchu trnem v oku možnost, že by plátna měla příští rok putovat na asijské turné po Japonsku a Číně. Jde podle něj o riziko poškození obrazů při manipulaci a přepravě. Navíc prý není ani jasné, jak dlouho má být epopej na cestách. Do Česka se obrazy vrátí zřejmě nejdříve v roce 2019, ale jinam než do výstavních prostor Národní galerie. Vedení Prahy nyní hledá místo, kde plátna po návratu z Asie uložit.

Pražský radní pro kulturu Jan Wolf argumenty mistrova potomka zpochybnil už v únoru. Nechat epopej cestovat považuje za logické, podle něj bude dobře propagovat Česko a Prahu, která je vlastníkem obrazů. „Tvrdí, že Praha nemá na epopej nárok, protože nesplnila podmínky odkazu. To my rozporujeme, protože nikde v odkazu není, že to musí být nově postavená budova,“ reagoval v únoru na Muchovy požadavky.

Slovanská epopej je v současnosti vystavena ve Veletržním paláci, z cesty po asijských zemích by se do Česka měla vrátit zřejmě v roce 2019. Praha zatím stále hledá místo, kam ji poté uloží. Ve hře je i možnost návratu do Moravského Krumlova. Muchovi potomci už v minulosti žádali soud, aby zabránil stěhování Slovanské epopeje z Krumlova a argumentovali tím, že v Praze pro dílo chybí dostatečné zázemí.

Mucha chce epopej vrátit na Moravu

Stěhování cyklu do Prahy vyvolalo v roce 2011 vlnu nevole. Proti se postavil Moravský Krumlov, kde bylo Muchovo dílo vystaveno desítky let, vedení Jihomoravského kraje i tisíce lidí včetně Johna Muchy.

Návrat na Moravu by chtěl i Mucha: „Když to vyhraju, dáme epopej do Krumlova a uděláme z něj muchovské centrum. Sbírka je hrozně velká, není to jen dvacet pláten. Nedaleko je Vídeň, Bratislava, nemusí být vše v Praze.“

  • Cyklus dvaceti velkoformátových obrazů zachycuje mytické dějiny Čechů i dalších Slovanů. 
  • Alfons Mucha na epopeji začal pracovat v roce 1910, dokončil ji v roce 1928. Jedná se o vrchol jeho tvorby.
  • Poprvé bylo jedenáct pláten z cyklu Slovanské epopeje vystaveno v roce 1919 v pražském Klementinu.
  • V letech 1920 a 1921 už obrazy získávaly světový věhlas na expozicích v New Yorku a Chicagu.
  • Celá epopej pak byla poprvé k vidění v roce 1928 v pražském Veletržním paláci a malby přešly pod správu Galerie hlavního města Prahy.
  • Během války byla plátna ukryta a byla poškozena vlhkostí, světlo světa znovu spatřila až roku 1963 na zámku v Moravském Krumlově.
  • Právě Moravský Krumlov pak bojoval proti tomu, aby byla plátna převezena do Prahy. Argumentoval podobně jako John Mucha: že pro epopej není v hlavním městě odpovídající výstavní prostor.