Rekonstrukce trati Brno–Přerov začne za tři roky, vlaky pak zrychlí na 200 km/h

Brno – Zásadní rekonstrukce, která čeká železniční trať spojující Brno s Přerovem, potažmo také s Olomoucí nebo Ostravou, začne v roce 2012 a první etapa bude dokončena o tři roky později. Trať po rekonstrukci bude dvoukolejná a vlaky budou moci jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí, oproti současnosti více než dvakrát rychleji. Správa železniční dopravní cesty již zahájila přípravu stavby a zaslala svůj záměr úřadům, které musí posoudit vliv stavby na životní prostředí. První etapa prací na trati proběhne na 39kilometrovém úseku mezi Blažovicemi na Brněnsku a Nezamyslicemi na Prostějovsku.

Rozpočet projektu zatím není znám. „V současné době se zpracovává přípravná dokumentace. Po jejím dokončení, tedy zhruba v červnu, bude známa předběžná investiční částka na jednotlivé úseky,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Součástí projektu je i celková rekonstrukce všech železničních stanic a zastávek, na trati budou také všechny přejezdy nahrazeny mimoúrovňovým křížením. Záměr počítá také s tím, že v řadě obcí, například Blažovicích, Holubicích nebo Rousínově, bude současné nádraží zrušeno a nové zastávky vzniknou blíže obytné zástavbě.

Na trať by se po rekonstrukci opět mohly vrátit regionální vlaky jihomoravského integrovaného systému. Jeho organizátor na ni v úseku mezi Vyškovem a Křenovicemi regionální dopravu vůbec neobjednává kvůli nízké kapacitě trati.

Trať vznikla v polovině 19. století, v minulosti byla pouze elektrizována bez dalších modernizačních úprav. Maximální traťová rychlost činí 90 km/h, trať je navíc jednokolejná. Z dálkové osobní dopravy po ní dnes jezdí pouze rychlíky Brno – Olomouc. Minulostí je například expres Moravan, který spojoval Brno a Ostravu.

Modernizace úseku z Brna do Přerova podle SŽDC umožní až dvojnásobné zvýšení rychlosti a vybudováním druhé koleje se zvýší také kapacita a spolehlivost spojů. Po modernizaci a přestavbě železničního uzlu v Brně by tak na trati mohly jezdit regionální vlaky v půlhodinových intervalech ve špičce, tak jako například směrem z Brna na Břeclav nebo Blansko.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...