Přechod od soli ke zdravější náhražce by mohl zachránit miliony životů, popsala rozsáhlá studie

Podle výsledků jedné z největších studií, které na toto téma kdy vznikly, snižuje nahrazení kuchyňské soli „náhražkou soli“ se sníženým obsahem sodíku a přidaným draslíkem významně výskyt mrtvice, srdečního infarktu i úmrtí. Tyto výsledky představili na konci srpna vědci na kongresu Evropské kardiologické společnosti v Paříži a současně je vydali ve studii, která vyšla v odborném časopise New England Journal of Medicine. Tak současně potvrdili, že náhražka soli nemá žádné škodlivé účinky.

Vysoký příjem sodíku a nízký příjem draslíku jsou všeobecně rozšířené po celém západním světě, trápí i asijské země. Oba tyto faktory jsou spojené s vysokým krevním tlakem a větším rizikem mrtvice, srdečních onemocnění a také v důsledku s hrozbou předčasného úmrtí.

Používání náhražky soli, kde je část chloridu sodného nahrazena chloridem draselným, řeší oba problémy najednou. Ví se, že náhražky soli snižují krevní tlak, ale jejich vliv na srdeční onemocnění, mrtvici a úmrtí byl až dosud nejasný.

Výzkum vedl profesor Bruce Neal z Georgeova institutu pro globální zdraví. Na základě výsledků se domnívá, že kdyby se náhražky soli rozšířily, mohlo by to po celém světě zabránit milionům předčasných úmrtí. „Téměř každý člověk na světě jí víc soli, než by měl. Přechod na zdravější alternativu by mohl udělat každý, kdyby byly náhražky soli na pultech supermarketů,“ řekl vědec. „A co je ještě lepší – i když jsou náhražky soli o něco dražší než běžná sůl, jsou stále velmi levné – přechod na lepší alternativu by stál sotva pár dolarů ročně.“

Přinejhorším neškodí

„Kromě toho, že naše studie prokázala jasné přínosy pro důležité zdravotní výsledky, rozptyluje také obavy z možných rizik. Nezaznamenali jsme žádné známky škodlivosti přidaného draslíku v náhražce soli. Pacienti s vážným onemocněním ledvin by jistě neměli používat náhražky soli, ale měli by se vyhýbat i běžné soli,“ dodal profesor Neal.

Studie byla výjimečná svým rozsahem – bylo do ní zařazeno 21 tisíc dospělých s anamnézou mozkové mrtvice nebo špatně kontrolovaným krevním tlakem z šesti set vesnic ve venkovských oblastech pěti čínských provincií.

Všichni účastníci dostali bezplatně náhražky soli k pokrytí všech potřeb domácnosti – tedy přibližně 20 gramů na osobu a den. Účastníci v jiných vesnicích, které byly do studie zahrnuté jako kontrolní skupina, nadále používali běžnou sůl.

Během pěti let průzkumu mrtvice postihla více než tři tisíce lidí. U těch, kteří používali náhražku soli, vědci zjistili, že riziko mrtvice se snížilo o 14 %, celkový počet kardiovaskulárních příhod (mrtvice a infarkty dohromady) o 13 % a riziko předčasného úmrtí o 12 %.

„V loňském roce byla pro Čínu vypracována modelová studie, podle které by se celostátním zavedením náhražek soli mohlo každoročně zabránit přibližně 400 tisícům předčasných úmrtí. Naše výsledky to nyní potvrzují. Pokud by se na celém světě přešlo na náhražku soli, zabránilo by se každoročně několika milionům předčasných úmrtí,“ uvedl vědec.

Autoři na základě této studie vyzývají k následujícím opatřením:

  • Výrobci a prodejci soli na celém světě by měli přejít na výrobu a prodej náhražek soli ve velkém měřítku.
  • Vlády na celém světě by měly navrhnout politiku na podporu náhražek soli a odrazovat od pravidelného používání soli.
  • Spotřebitelé na celém světě by měli vařit, dochucovat a konzervovat potraviny pomocí náhražek soli, nikoli běžné soli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

AI měla muži rezervovat cvičení. Hackla fitko a vyházela jiné zájemce

Australská média popsala další případ, kdy umělá inteligence (AI) splnila svůj úkol jinak než měla. Místo, aby jednoduše zařídila rezervaci v posilovně, napadla její server, změnila rezervační systém a vyřadila další zájemce.
před 1 hhodinou

Trump vydal výnos, kterým se snaží změnit dětské očkování

Americký prezident Donald Trump v pondělí podepsal výnos o doporučení rozestupu mezi dávkami očkování pro děti. Doporučuje rozdělení kombinované vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám (MMR) do tří samostatných vakcín podávaných při jednotlivých návštěvách lékaře. Experti na veřejné zdraví varují, že podobné opatření by mohlo zvýšit riziko nákazy.
před 2 hhodinami

Covid může v těle probouzet spící viry, naznačuje výzkum

Záhada takzvaného dlouhého covidu stále čeká na vyřešení. Ani šest let od začátku pandemie se nepodařilo odpovědět na otázku, co je jeho příčinou. Vědci teď přišli s novým možným vysvětlením, když potvrdili, že SARS-CoV-2 probouzí v těle spící viry, spojené například s opary. A právě ty možná mohou za dlouhý covid.
před 4 hhodinami

VideoVýznamný objev u Sicílie. Potápěči našli vrak starořímské lodi plný amfor

Italské úřady se chlubí významným archeologickým objevem – jedinečně zachovalým vrakem lodi z dob starověkého Říma. Trosky plavidla i s nákladem stovek amfor náhodou našli sportovní potápěči u břehů Sicílie. Množství amfor napovídá, že patrně převáželo víno nebo olivový olej. Místo teď zabezpečují odborníci z policejní jednotky pro zachování památek. Až ho prozkoumají, starobylé předměty vyzvednou. Vrak lodi, který je starý nejméně 2100 let, popsal italský ministr kultury Alessandro Giuli jako „jeden z nejdůležitějších nedávných objevů v podmořské archeologii“.
před 16 hhodinami

Kambrická fekální revoluce mohla stát za vznikem moderního života, tvrdí studie

Moderní život na Zemi existuje asi půl miliardy let. Tehdy začal nesmírně rychle a intenzivně bujet. Podle nové studie čerpal z množství živin, které se ukládaly na dně moří v podobě exkrementů.
před 21 hhodinami

Začátek léta byl výjimečně horký a suchý, oceány nejžhavější v dějinách měření

Západní Evropa zažila letos v červnu a červenci rekordně teplý začátek léta a maximální teploty zaznamenaly v červenci podruhé za sebou také světové oceány. Vysoké teploty a sucho v Evropě způsobily rozsáhlé požáry a nízké průtoky řek. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila evropská služba Copernicus pro sledování změn klimatu.
před 23 hhodinami

Míchají i fermentují. Bioboti z Brna by mohli pomáhat vařit pivo

Vědci z brněnského institutu CEITEC VUT vyvinuli mikroskopické roboty, kteří by v budoucnu mohli zrychlit výrobu piva i zjednodušit kontrolu kvality potravin. Jejich magneticky ovládaní bioboti totiž dokážou během kvašení sami promíchávat kapalinu, urychlovat fermentaci a po dokončení procesu se navíc sami oddělit od výsledného produktu. Výsledky vydal tým Martina Pumery v časopise ACS Nano.
9. 8. 2026

Pyramidy přečkaly čtyři tisíce let zemětřesení. Vědci vysvětlili proč

Ani relativně silná zemětřesení z tohoto týdne nedokázala nijak poškodit egyptské pyramidy. Jejich odolnost vůči těmto ničivým jevům je nečekané silná, popsala nová studie.
8. 8. 2026

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.