Za únorovou srážku dvou vlaků v Řecku, při které zahynulo 57 lidí, nesou zodpovědnost provozovatel drážní infrastruktury OSE, železniční dopravce Hellenic Train a jejich zaměstnanci. Uvádí to zpráva trojčlenné komise odborníků, kterou ve čtvrtek představilo řecké ministerstvo dopravy. Podle nich nehoda vznikla souhrou více faktorů, píše deník Kathimerini. Experti vyzvali k urychlené modernizaci řecké železnice.
Za tragickou srážku vlaků v Řecku mohou drážní firmy i zaměstnanci, zjistila komise
„Nehoda je důsledkem vícero faktorů souvisejících s lidskými zdroji, technologickým vybavením a také administrativní správou (železnice),“ stojí ve zprávě trojice expertů, které jmenovala vláda. Podle zprávy k nehodě svým počínáním přispěli správce železnic, drážní dozor a také dopravce Hellenic Train, provozovatel spoje Intercity, který se na počátku února nedaleko Larisy srazil s nákladním vlakem.
Dále přispěli k nehodě svým počínáním přednosta stanice v Larise, který pustil oba vlaky na stejnou kolej, a strojvůdci obou vlaků, kteří porušili služební předpisy. Oba při srážce zahynuli.
Přednosta stanice nebyl zkušený
Zpráva například správce železnic kritizuje za to, že přednosta stanice byl na svůj post jmenován, aniž by měl zkušenost, kterou předepisují směrnice. Kritiku si vysloužila také zpoždění v opravách a modernizaci železnice. Podle expertů řecká železnice trpí „chronickými problémy a nefunkčností“. Vyzvali také k rozsáhlým změnám v zácviku personálu.
Autoři zprávy uvedli, že nejsou soudci a nepředjímají závěry soudů. Řecké úřady stíhají v souvislosti s nehodou čtyři železničáře. Mezi nimi jsou i přednosta stanice v Larise, který část viny na neštěstí přiznal, či jeho nadřízený.
Vláda původně tvrdila, že nehoda je výsledkem především lidského selhání. Později však připustila, že ke vzniku srážky přispěl i špatný stav infrastruktury, například nefungující zabezpečení. Po nehodě se v Aténách a Soluni uskutečnily rozsáhlé protesty, které vládu za stav železnice kritizovaly.