Padesátku obětí na životech si ve čtvrtek vyžádalo zřícení dopravního letadla An-24 na ruském Dálném východu. Údaje o počtu lidí na palubě se nadále mírně liší, nicméně vyšetřovatelé již potvrdili, že pád stroje nikdo nepřežil. Ruské tiskové agentury nejprve informovaly, že letoun zmizel z radarů a dispečeři s ním ztratili kontakt, a později uvedly, že se našly trosky stroje. Úřady mluví o možné chybě posádky i selhání techniky.
„Všichni lidé, kteří byli na palubě letadla, zahynuli,“ řekla mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruska Svetlana Petrenková. „Tato strašná tragédie si vyžádala životy 48 lidí,“ uvedl šéf Amurské oblasti Vasilij Orlov, který zprvu informoval, že na palubě letadla bylo 43 cestujících, včetně pěti dětí, a šest členů posádky. Státní agentura TASS nadále píše, že na palubě letadla bylo podle lišících se údajů 46 až 49 lidí.
Letadlo An-24 letělo po trase Chabarovsk–Blagoveščensk–Tynda, uvedla agentura Interfax. Spojení s letadlem se podle TASS přerušilo po zahájení druhého přiblížení na přistání na letišti Tynda. Jeho trosky se pak našly na svahu hory vzdálené šestnáct kilometrů od města. Tynda leží asi pět tisíc kilometrů na východ od Moskvy.
„Vrtulník se záchranáři nemůže přistát na místě havárie – jedná se o těžko dostupné místo, horský svah. Na místě hoří,“ řekl dříve TASS zdroj z ruských záchranných složek. Stejná agentura později uvedla, že letoun po pádu vzplál a při průletu nad místem havárie nebyli vidět žádní přeživší. Mezitím se podle Orlova na místo neštěstí pozemní cestou dostali záchranáři.
Server Meduza upozornil na video, které se objevilo na Telegramu Amur.Info a zachycuje podle něj místo neštěstí. Na záběrech z helikoptéry je vidět zalesněná plocha a doutnající trosky letadla.
Vyšetřovatelé podle TASS zatím pracují s možnou chybou posádky, která mohla za špatných povětrnostních podmínek narazit se strojem do vyvýšeného terénu. „Budou zvažovány i další verze,“ dodal zdroj. Podle agentury Interfax pracují také s možností selhání techniky.
Letadlo bylo téměř padesát let staré
Rusko v posledních letech podniklo kroky k přechodu ze sovětských letadel na moderní stroje, ale stárnoucí letadla jsou stále hojně používána v odlehlých oblastech, kde dochází k častým nehodám.
Turbovrtulový letoun Antonov An-24 je letadlo sovětské konstrukce, které bylo poprvé uvedeno do provozu v roce 1959. Stroj, jenž se nyní zřítil, byl zřejmě téměř padesát let starý. Podle agentury Reuters ho vyrobili v roce 1976. TASS píše, že tento konkrétní stroj zažil v posledních letech čtyři letecké incidenty včetně různých poruch a nehody z roku 2018, kdy sjel z pojezdové dráhy a byl poškozen. Měl však povoleno létat až do roku 2036.
Ruské letectví se potýká s narůstajícími problémy zčásti i proto, že západní země uvalily na toto odvětví sankce kvůli plnohodnotné válce proti Ukrajině, kterou v roce 2022 rozpoutal kremelský vůdce Vladimir Putin. Dodávky letadel a náhradních dílů do Ruska jsou zakázány. Mnoho leteckých společností v zemi proto stále častěji používá starší letadla a vyřazená letadla slouží jako zdroj náhradních dílů, připomněla agentura DPA.
Prokuratura zahájila trestní stíhání aerolinek Angara za porušení bezpečnostních předpisů. Samo letadlo však bylo bezprostředně před odletem kontrolováno, žádné nedostatky nalezeny nebyly. Avšak korupce je v Rusku rozšířená a kontroly bývají pouze formální. V minulosti se již stalo, že nedbalost provázená úplatky vedla k nehodám, dodala DPA. Úřady v regionu vyhlásily třídenní smutek, soustrast pozůstalým vyjádřil také Putin.
Sibiřské aerolinky Angara se k havárii zatím nevyjádřily. Ruský letecký průmysl považuje stroje An-24, kterým někteří přezdívají „létající traktory“, za spolehlivé a vhodné do drsných sibiřských podmínek. Někteří odborníci však tvrdí, že náklady na údržbu antonovů se zvýšily po uvalení západních sankcí na Rusko kvůli jeho válce proti Ukrajině.
Řada letadel měla být v nadcházejících letech vyřazena z provozu, ale regionální letecké společnosti se je snaží udržet, neboť podle nich zatím neexistuje alternativa. Sériová výroba nového letadla Ladoga, které je stejné třídy jako An-24, by měla začít nejdříve v roce 2027.

