Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA) už stáhl data z letových zapisovačů ze zříceného letounu etiopských aerolinek. Etiopský ministr dopravy podle listu The Wall Street Journal řekl, že analýza dat z těchto takzvaných černých skříněk Boeingu 737 MAX ukazuje „jasnou podobnost“ s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. Předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování má být podle něj hotová do 30 dnů.
Mezi pádem boeingů v Etiopii a Indonésii je podle ministra „jasná podobnost“
Obě černé skříňky byly tento týden poslány do Francie, protože etiopské úřady nemají potřebné kapacity k jejich analýze. Francouzský úřad sdělil, že získané informace předal etiopským vyšetřovatelům. Technická práce na zapisovači letových údajů i na záznamníku hlasů v kabině je nyní ukončena, uvedl francouzský úřad. Ten není přímo zapojen do vyšetřování příčin havárie, která si vyžádala 157 lidských životů.
The Wall Street Journal citoval etiopského ministra obrany Dagmawita Mogese, podle něhož byly černé skříňky ze zříceného stroje v dobrém stavu, a podařilo se z nich získat všechna relevantní data. Vyhodnocují je etiopští a američtí vyšetřovatelé.
Ministr Moges večer poznamenal, že získané údaje zatím ukazují „jasnou podobnost“ mezi zřícením letounu Ethiopian Airlines a loňskou nehodou stroje stejného typu společnosti Lion Air, při níž zahynulo 189 lidí.
Podezření na technickou chybu
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) už ve středu uvedl, že informace o nehodě etiopského letadla a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu společnosti Lion Air. Na základě těchto informací řada zemí v celém světě v průběhu týdne vyhlásila zákaz provozovat letadla Boeing 737 MAX.
Společnost Boeing čelí podezření, že za obě tragické havárie během necelého půl roku mohou vadná čidla a chyba softwaru. Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídly. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.
Mluvčí Boeingu prohlásil, že úřad FAA dospěl k závěru, že stabilizační systém MCAS zabudovaný v letadlech Boeing 737 MAX splňoval všechny certifikační a regulatorní požadavky. Stroj 737 MAX měl osvědčení v souladu se stejnými požadavky, jaké FAA kladl na všechny předchozí nové letouny, zdůraznil mluvčí.
Zásadní nedostatky
Deník The Seattle Times napsal, že bezpečnostní analýza nového kontrolního systému používaného v letounech 737 MAX odhalila několik zásadních nedostatků. Podle listu, který se odvolává na současné a bývalé experty z FAA, bezpečnostní analýza u Boeingu podcenila schopnosti nového systému.
Boeing 737 MAX 8 etiopské letecké společnosti Ethiopian Airlines havaroval minulou neděli krátce po startu z Addis Abeby. Na palubě stroje, který měl namířeno do keňské metropole Nairobi, byli lidé ze 35 zemí.