Americký deník The New York Times (NYT) s odvoláním na dobře infromovaný zdroj zveřejnil komunikaci mezi pilotem Boeingu 737 MAX, který se v neděli i se 157 lidmi na palubě zřítil v Etiopii, a kontrolní věží. Vyplývá z ní, že pilot žádal už tři minuty po startu hlasem plným paniky o povolení k návratu. Let byl hned od startu silně rozkolísaný, klesal a zase stoupal o stovky metrů. Po pěti minutách se spojení s letadlem zcela přerušilo.
Pilot zříceného boeingu žádal o přistání už tři minuty po startu. Let kolísal o stovky metrů
Z informací, které se podařilo NYT získat, se dá sestavit přibližný sled událostí během osudových minut. Přibližně minutu po startu pilot Yared Getachew, zkušený kapitán s více než 8000 nalétaných hodin, ještě klidným hlasem konstatoval „problém s řízením letu“. Boeing v tu chvíli letěl příliš nízko. Během dvou minut se mu ale podařilo dostat do bezpečné výšky.
Poté ale dispečeři pozorovali, jak se stroj potácí v různých výškách. Kromě toho se letoun pohyboval nezvykle rychle. „Co se děje s tím letem?“ ptal se nahlas jeden z letových dispečerů a dalším dvěma letounům v blízkosti nařídil, aby zůstaly ve vyšších hladinách. Do toho vpadlo panické volání kapitána letu 302.
„Break, break. Povolení k návratu! Prosím o vektor k přistání!“ volal údajně v panice pilot tři minuty po vzletu. Slovy „Break, break“ si piloti v nouzových situacích vyžadují přerušení veškeré rádiové komunikace mezi kontrolní věží a ostatními letouny. Povolení k návratu bylo okamžitě uděleno. Stroj opsal křivku – a pak se zřítil.
Havárie letounů v Etiopii a v Indonésii se podobají
Vyšetřovatelé leteckého neštěstí v Etiopii nalezli mezi troskami kus stabilizátoru s klapkami v neobvyklé pozici. Ta se podobala pozici klapek u zříceného letounu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu.
Předběžná zpráva o příčině pádu indonéského letadla se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídlem. Zpráva konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.
Na podobné chování stroje si už před neštěstím v Indonésii stěžovali nejméně čtyři američtí piloti. Podle nich stroj krátce po startu náhle přešel do prudkého klesání. Rizikovou situaci tehdy vyřešili tím, že vypnuli autopilota a manuálně dostali letoun do původního směru letu.
Letecký publicista Martin Velek v Událostech, komentářích vysvětloval, že mají nové Boeingy 737 MAX 8 elektronickou modifikaci, která zasahuje do řízení výškového kormidla. „Kdyby se letadlo dostalo do příliš velkého úhlu náběhu, tak ho modifikace automaticky potlačí a skloní nos letounu dolu.“ Příčinou předchozího pádu boeingu mohly být podle Velka právě zásahy tohoto zařízení, které má paradoxně sloužit ke zvýšení bezpečnosti.
Pozice klapek na horizontálních ocasních plochách etiopského stroje by tak mohla pomoci určit, zda byly nastavené pro střemhlavý let. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) již ve středu uvedl, že nové informace o nehodě etiopského letadla a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu Lion Air.
V obou případech se zřítily letadla Boeing 737 MAX. Po katastrofě v Indonésii firma Boeing vydala upozornění, že vadný senzor může posádce komplikovat ovládání stroje, což může vést k nárazu. Závěrečná vyšetřovací zpráva by měla být k dispozici na přelomu července a srpna.
Po nehodě v Etiopii provoz Boeingů MAX přechodně zakázala řada zemí a regulátorů po celém světě včetně toho evropského. Doporučení pozastavit provoz těchto strojů vydala i společnost Boeing.
Boeing přislíbil nový software už loni
Zástupci společnosti Boeing se několik týdnů po loňském pádu indonéského boeingu sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines a informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX. Od té doby však firma piloty nekontaktovala.
Boeing tvrdí, že software by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times. „Boeing měl software dodat po pěti šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme,“ řekl zástupce pilotů z American Airlines Michael Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta „plánovaná změna měla problém vyřešit,“ sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks.
Boeing prý společnost ujistil, že piloti kvůli ní nebudou potřebovat mimořádné školení a že budou o změně softwaru pouze informováni.
Řada MAX se přitom stala nejlépe prodávaným letadlem v historii firmy Boeing. Úzkotrupý letoun 737 určený pro krátké a středně dlouhé lety je nejprodávanějším komerčním letadlem na světě a je důležitý pro budoucnost společnosti. Boeing má nyní na letoun více než pět tisíc objednávek v katalogové hodnotě téměř 500 miliard dolarů (11,3 bilionu korun).