Francouzští vyšetřovatelé loňské tragédie letadla společnosti Germanwings, při které zahynulo 150 lidí, doporučují zpřísnit lékařské kontroly pilotů. Zlepšit chtějí i oznamování jejich výsledků leteckým společnostem. V závěrečné zprávě experti také potvrdili, že měl pilot Andreas Lubitz duševní problémy a stroj navedl do hor úmyslně. Potvrzuje to i fakt, že Lubizovi byla dva týdny před tragédií doporučena hospitalizace na psychiatrii. Leteckou společnost ale na jeho problémy lékaři neupozornili.
Havárie Germanwings: Vyšetřovatelé doporučují přísnější lékařské kontroly pilotů
Letadlo nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítilo 24. března 2015. Kopilot Andreas Lubitz podle vyšetřovatelů využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině. Nikdo z lidí na palubě stroje neštěstí nepřežil.
Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví ve zprávě uvedl, že měl Lubitz deprese již v letech 2008 a 2009. Znovu pak začal trpět duševními problémy koncem roku 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady.
Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou.
Nová pravidla: V případě psychických problémů pilota nemá platit lékařské tajemství
Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.
Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, uvedl na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.,
Již dříve bylo zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu.
Příbuzné obětí informovali vyšetřovatelé o své závěrečné zprávě už v sobotu. „Jak je možné, že Germanwings nechala řídit letoun nějakým bláznem? Byl duševně nevyrovnaný, ohromně nevyrovnaný,“ citovala agentura AP Roberta Olivera, příbuzného jedné z obětí. Stejně jako další příbuzní se i Oliver zlobí, že vyšetřovatelé nehovoří konkrétně o odpovědnosti.
Pozůstalí také žalují školící středisko mateřské společnosti Lufthansa v americké Arizoně. To Lubitzovi udělilo licenci, přestože o jeho předchozích potížích vědělo.
Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.