Evropskou rozvojovou strategii provází „schizofrenní“ chování, řekl analytik

Evropská rozvojová strategie Global Gateway (GG), kterou bude spravovat eurokomisař Jozef Síkela (STAN), si dává za cíl podpořit lidská práva, ale zároveň čelí tlaku na výnosnost daných investic. Síkela upozornil, že Evropská unie poskytuje vysokou humanitární i rozvojovou pomoc, ale její výsledky nejsou viditelné. Eurokomisař to hodlá změnit.

Global Gateway je investiční strategie Evropské unie, která vznikla v roce 2021 jako odpověď na pandemii covidu-19 a čínskou iniciativu Pásu a stezky. GG se zaměřuje na oblasti Jižní Ameriky, Blízkého východu nebo Afriky. „Jedná se o globální závazek EU především v oblasti zdravotnictví, dopravy a vzdělávání,“ přiblížil analytik Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) Josef Kučera.

Chování EU popsal v tomto ohledu jako „schizofrenní“, protože se zavázala k podpoře lidských práv a rovnosti žen, ale zároveň čelí poptávce ze strany soukromého sektoru, který klade důraz především na výnosnost daných investic.

„Ve chvíli, kdy jsou tu nějací další globální aktéři jako Rusko, Čína, monarchie Perského zálivu a řada dalších aktérů, tak celé to rozhodování není ve vzduchoprázdnu,“ přiblížil Kučera.

Síkela zdůraznil nutnost, aby veškeré projekty uskutečněné v rámci jeho portfolia respektovaly lidská práva a zasazovaly se také o rovná práva žen. Ředitel think-tanku Afripoli Vojtěch Bílý poznamenal, že EU má svůj hodnotový rámec, který je potřeba dodržet, ale zároveň není třeba „vyvážet ideologii“.

Kontrola investic

Poslanci z evropského výboru pro rozvoj v minulosti kritizovali strategii GG kvůli nedostatečné komunikaci či případům, kdy byly financovány projekty, které jako kontraktoři vyhrály čínské firmy.

Investice by podle Síkely měly pomáhat s rozvojem nejpotřebnějších zemí. „Postarám se o to, aby naše zdroje byly alokovány efektivně a aby riziko bylo minimalizováno,“ prohlásil začátkem listopadu.

Tehdy Síkela také řekl, že je připraven využít všech oficiálních i neoficiálních způsobů ke kontrole a k diskuzi o tom, jak být transparentnější. Chce také více spolupracovat s nevládními organizacemi a dalšími institucemi, které pomohou s kontrolou.

Prezentace Global Gateway

Síkela uvedl, že v Africe se podle něj podařilo uskutečnit několik úspěšných projektů, kritizoval ale, že dosud byla pomoc málo vidět v porovnání s Čínou nebo Ruskem.

Peking umí své investice v Africe prezentovat lépe než Evropa, přisvědčil Bílý. Zároveň však upozornil na podobu čínské pomoci.

„Jedná se o privátní půjčky, kdy oni (čínští představitelé) do nich zaháčkují spoustu čínských firem, čímž podmíní půjčku, která je velmi netransparentní,“ uvedl Bílý. Vstup čínských peněz na africký trh proto popsal jako „poměrně agresivní“.

„V některých zemích už dnes panuje deziluze z toho, co někteří nazývají čínským neokolonialismem. To znamená velká rozpínavost a velkorysé nabídky, které pak nejsou materializovány, a samozřejmě do určité míry i drancování zdrojů,“ popsal Síkela čínský postup.

Do budoucna se chce Síkela zaměřit na novou formu komunikace. „Evropa toho dělá – jak v oblasti rozvojové pomoci, humanitární pomoci nebo řady dalších projektů – velmi mnoho,“ řekl eurokomisař, ale upozornil, že její viditelnost „je příliš malá“. „Proto se zaměřím na kontakt s médii v jednotlivých zemích,“ dodal.

Rozdíl čínské a evropské pomoci

Kučera popsal, že v současnosti Peking investuje především do infrastruktury a v tomto ohledu je schopnější než EU. „Čína ví zcela jednoznačně, že pro ně je priorita investice do infrastruktury čili přístavy, železnice a silnice,“ dodal. Cílem je podle něj vytvořit přístup k dolům nebo jiným surovinovým zdrojům.

„Výhodou a nevýhodou“ je pro EU, že se v ní nachází řada malých hráčů, kteří mají v Africe své vlastní zájmy, míní Kučera. „Máme hráče, kteří operují v logistice, kteří by velmi rádi využili investic do infrastruktury, ať už se bavíme o českých letištích v Senegalu, nebo dálnicích a železnicích či přístavech,“ popsal.

„Pak máme hráče, kteří by se rádi zaměřili na rozvojovou asistenci, rozvíjení hodnot nebo celkovou situaci malých farmářů,“ dodal analytik AMO.

Čína má dle Kučery jen jednu prioritu, zatímco EU se skládá z řady států, které se na rozvoj Afriky dívají různým způsobem i s ohledem na svou vlastní koloniální minulost a dlouhodobé vazby. „Nebazírujeme na jedné konkrétní úrovni spolupráce.“

Rozdílnost v Africe

Bílý upozornil na to, že Afrika je velký kontinent, na kterém se nachází velmi rozdílné státy s rozdílnou historií. Proto je potřeba k nim přistupovat jednotlivě. Prioritou by podle něj mělo být budování partnerství a vznik projektů na základě reálné nabídky a poptávky.

Ve chvíli, kdy vzniká skutečné porozumění mezi tím, co jednotlivé africké státy potřebují, a tím, co Evropa dokáže zaplatit, vznikají silné momenty, na které lze v propagaci dobře poukázat, řekl analytik Bílý.

„V tu chvíli si myslím, že se můžeme posunout od postkoloniálních tendencí, které část afrických států pořád prožívá. Když se podíváme třeba na bývalé francouzské kolonie,“ upozornil Bílý.