Evropská komise má v plánu zahájit oficiální vyšetřování praktik americké internetové společnosti Google u digitální reklamy, a to pravděpodobně ještě v letošním roce. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací.
Brusel chystá vyšetřování Googlu kvůli digitální reklamě, píše Reuters
Vyšetřování by mohlo být pro Google velkou hrozbou, protože reklama tvoří klíčový zdroj jeho příjmů a zisků. V loňském roce příjmy podniku z internetové reklamy dosáhly 147 miliard dolarů (téměř 3,2 bilionu korun), firma tak byla z hlediska těchto příjmů světovou jedničkou.
Google vydělává především na reklamě ze svých platforem, například na stejnojmenném webovém vyhledávači nebo na portálu YouTube. Část jeho příjmů ale pochází i z toho, že jiné mediální podniky používají jeho technologii k prodeji reklamy na svých stránkách.
Evropská komise podle Reuters už dříve rozeslala konkurentům Googlu a dalším podnikům dotazníky. Zjišťovala v nich, zda inzerenti získávají slevy, pokud využívají zprostředkovatelské služby Googlu, jež umožňují inzerentům či mediálním agenturám nakupovat reklamní prostor z různých zdrojů.
Evropská komise se k informacím agentury Reuters odmítla vyjádřit. Pokud Komise zjistí porušování antimonopolních pravidel, může vyměřit pokutu až do deseti procent ročních tržeb firmy a nařídit úpravu jejích obchodních praktik. Společnost Alphabet, což je mateřský podnik Googlu, měla za loňský rok tržby 182,53 miliardy dolarů.
Google dostal v posledních letech od Evropské komise za porušování pravidel hospodářské soutěže už tři pokuty v celkovém objemu 8,25 miliardy eur (zhruba 210 miliard korun). Komise firmu pokutovala například za zneužívání dominantní tržní pozice jejího operačního systému Android.