Britové vzali útokem benzinky. Pohonné hmoty nemá kdo vozit z rafinerií

Velká Británie řeší po nedostatku zboží na pultech supermarketů další problém. Některé čerpací stanice musely přerušit provoz, neboť kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt pohonné hmoty. V tamních rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Veřejnoprávní BBC informovala na svých internetových stránkách, že ministr dopravy Grant Shapps v pátek vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si palivo do zásoby.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se v pátek tvořily fronty aut. To potvrdil také  zpravodaj České televize v Londýně Bohumil Vostal. „Zpravodajské televize mají jako hlavní zprávu fakt, že se před čerpacími stanicemi po celé Anglii včetně Londýna tvoří dlouhé fronty,“ uvedl.

„Všechny deníky mají na titulní straně otázky typu ,Bude nafta a benzin na příděl?‘,“ dodal Vostal s tím, že britští ministři by se měli sejít v sídle vlády a o celé krizi jednat a hledat řešení.

Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro „vzácný“ případ, že na první nebude k dostání. V Británii je okolo 8300 čerpacích stanic, z nich zavřených je momentálně asi jedno procento. Někde došel třeba jenom jeden typ paliva.

Uvažuje se o nasazení vojáků

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až sto tisíc řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. „Pokud by to pomohlo, povoláme je,“ řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

„Pokud se více řidičů nepodaří najít během příštích deseti dnů, budeme nevyhnutelně čelit zásadním problémům v předvánočním období,“ varovalo Sdružení britských maloobchodníků (BRC). „Řidiči kamionů jsou jako lepidlo, které drží dodavatelský řetězec pohromadě,“ uvedlo.

V televizi Sky ministr dopravy Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Současným řidičům nákladních aut je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Fronty před čerpací stanicí ve Velké Británii
Zdroj: Rebecca Naden/Reuters

Věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme, konstatoval McKenzie

Řidičů je v Británii nedostatek i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps dodal, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

„Podle nejnovějších informací listu Financial Times premiér Boris Johnson prý změnil názor a umožní uvolnit migrační pravidla, aby do země mohlo víc řidičů kamionů z Evropské unie,“ upozornil Vostal, což by mohlo mít za následek velký obrat v celé krizi.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. „Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme,“ vysvětlil.

Není důvod k panice, ujišťuje k nedostatku zboží vládní činitel

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů nákladních aut a kamionů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

Některé řetězce supermarketů a zpracovatelů masa varovaly před možným přerušením dodávek zboží i vzhledem k rostoucím cenám zemního plynu a nedostatku oxidu uhličitého. Už ve čtvrtek varoval v rozhlasu před panikou v obchodech a vykupováním zásob ze supermarketů činitel britské vlády Paul Scully.

„Není nutné, aby lidé šli a začali panicky nakupovat,“ snažil se uklidnit situaci Scully, který má ve vládě na starosti malé a střední podnikání. „Podívejte, tady se nejedná o opakování 70. let minulého století,“ řekl pak na otázku, zda Británie směřuje k další „zimě nespokojenosti“, což je termín, jímž se označuje zima z let 1978 a 1979, kdy britskou ekonomiku uvrhla do chaosu řada stávek, výpadků a nepokojů.