Ve zlínské zoo se vylíhly rekordní dvě desítky mláďat želvy ostruhaté

Ve zlínské zoologické zahradě se vylíhnul rekordní počet mláďat želvy ostruhaté. Podle chovatelů je to díky lepším podmínkám, želvy obývají novou expozici, která byla otevřena loni. Zlínská zoo chová největší africké suchozemské želvy šest let. Dospělý samec váží až devadesát kilogramů, samice bývá menší, dožívají se víc než padesáti let.

Dvě dospělé samice a jednoho samce želvy ostruhaté mohou návštěvníci vidět v expozici damanů a želv v africké oblasti. „Měli jsme čtyřiadvacet oplozených vajec a dvaadvacet je zcela vylíhlých a dvě jsou na cestě,“ řekla chovatelka Kristýna Polášková.

Všechna vejce nesly samice přímo v expozici. „Pro želvy jsme zde připravili kladiště se šedesáticentimetrovou vrstvou písku, kterou doplnily dvě výkonné UV lampy. Díky těmto zářičům jsme v expozici zajistili teplotu vyšší než třicet stupňů, pod zdroji tepla se želvy mohou nahřát až na téměř pětačtyřicet stupňů. A především tato skutečnost zajistila, že poprvé v historii chovu byla všechna snesená vejce oplozena,“ uvedl zoolog Václav Štraub. Díky podmínkám se zlepšila kondice želv, jsou také aktivnější.

Mládě nepotřebuje péči rodičů

Chovatelé vejce podobná menšímu kulatému míčku ihned po snesení odebrali a umístili do líhně. „Dokážeme zde vytvořit optimální podmínky pro líhnutí, navíc zamezíme případnému nechtěnému poškození vajec samicemi,“ uvedl Štraub.

Čerstvě vylíhnuté mládě váží kolem čtyřiceti gramů, je samostatné a nepotřebuje péči rodičů. „Želvička, když se vylíhne, má na spodní straně krunýře žloutkový váček, který je primární prvotní výživou mláděte. Zatahuje se za dva až pět dní. Po zatáhnutí váčku přemístíme želvičku z inkubátoru do terária, kde už fungují běžným způsobem života,“ uvedla Polášková. Mláďata dostávají několik druhů salátů, strouhanou zeleninu, mrkev, cuketu a vitaminy.

Vzácný druh ohrožený vyhynutím

Zlínská zoo chová tyto největší africké suchozemské želvy od roku 2017, první mláďata se zde vylíhla v roce 2019. Domovinou želv ostruhatých jsou suché savany a polopouště jižního okraje Sahary, od Senegalu až po Etiopii. „I tento druh je však nyní vzácný a ohrožený vyhynutím. Tyto velké teplomilné želvy mají na každé straně u ocasu dva až tři silné výrůstky, které připomínají ostruhy. Odtud pochází jejich české druhové jméno.

Hmotnost samců se v dospělosti pohybuje kolem 90 kilogramů, délka krunýře bývá 80 centimetrů. Samci mohou být o třetinu větší než samice. Jsou to dlouhověká zvířata, dožívají se 50 až 70 let,“ uvedla mluvčí zahrady Romana Mikešová. Zlínská zoo chová pět druhů suchozemských želv. Asii zastupují želvy mohutné a podlouhlé, Afriku želvy ostruhaté a pardálí, Jižní Ameriku želvy pralesní.

Na expozici želv a damanů letos naváže velká průletová supí voliéra, kde budou mimo supů i další druhy ptáků. Otevřít by se měla v létě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 11 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 14 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 17 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 20 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 21 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...