V Ostravě začne fungovat sdílení jízdních kol. První čtvrthodina bude zdarma

V Ostravě začne 1. května fungovat systém sdílení jízdních kol. Na 39 místech hlavně v širším centru města si lidé budou moci kola vypůjčit i vrátit. První čtvrthodina bude zdarma, za dalších 45 minut zaplatí cyklisté 18 korun a pak šest korun každou další čtvrthodinu.

Město za službu nic platit nebude. Uvedli to zástupci vedení Ostravy a společnosti Rekola Bikesharing, která bude systém provozovat. Pilotní projekt bude ve městě do konce letošní cyklistické sezony. 

V první vlně budou mít lidé k dispozici 180 kol městského typu s nízkým nástupem, protišlapnou brzdou a košíkem na drobná zavazadla. „Věřím, že si Ostravané na systém zvyknou a budeme ho v příštích letech rozšiřovat,“ řekl primátor Tomáš Macura (ANO). Po rozšíření do dalších obvodů by počet sdílených bicyklů mohl vzrůst na 500.

Chceme si ověřit, jaký bude o službu zájem, jestli jsme dobře vytipovali lokality a dobře odhadli počet kol. Chceme také vyzkoušet, jaké časové frekvence budou lidé využívat nejčastěji.
Tomáš Macura
ostravský primátor

Kola se budou vracet do stojanů

V Ostravě bude fungovat takzvaný hybridní stanicový systém, kdy se kola půjčují i vracejí u stanic (stojanů), které ale nejsou limitovány počtem míst. „Jsou v zásadě dva základní systémy - jeden je stanicový a druhý totálně bezstanicový. Ten jsme nechtěli, protože pak vznikají taková spontánní pohřebiště kol,“ řekl Macura.

Město podle něj chtělo systém, který bude uživatele motivovat, aby kola vraceli na konkrétní místa, ale zároveň se jim nemohlo stát, že na daných místech bude plno a nebude kam další kola zamknout. „Hybridní systém tento problém řeší. Můžete zamknout jedno kolo o druhé, ale musíte to doručit do požadované lokality,“ řekl Macura. Kola budou vybavena lokačním systémem, díky kterému bude možné sledovat, kde se nacházejí.

Za použití kol budou cyklisté platit prostřednictvím platební karty. Koordinátor Rekoly pro Ostravu Lubomír Fridrich řekl, že nejběžnějším způsobem, jak si lidé kola budou půjčovat, je zaregistrování do mobilní aplikace, která se dá stáhnout na internetových stránkách Rekoly.

Data nevidíme, jsou anonymizovaná. V momentě, kdy se člověk zaregistruje, zadá svoji platební kartu, může jezdit. Systém, jak to půjčit, je velmi jednoduchý. Na každém kole je číselný kód. Vy ho zadáte do aplikace, na kolo nasednete a jedete do další stanice, kde ho obdobným systémem, jakým jste ho odemkli, zase připnete.
Lubomír Fridrich
koordinátor Rekoly pro Ostravu

Lidé si budou moci kola půjčit také prostřednictvím webové stránky nebo SMS, předtím se ale rovněž musí zaregistrovat.

Na 250 kilometrů cyklostezek, další přibudou

V Ostravě je okolo 250 kilometrů cyklostezek a cyklotras. Stanoviště pro sdílená kola zatím budou zejména v centrálním obvodě Moravská Ostrava a Přívoz, například v Husově sadu, před Novou radnicí u Domu kultury či Městské nemocnice, v Dolní oblasti Vítkovic nebo na Slezskoostravském hradě. Jediná vzdálenější stanice bude u Landeku v Petřkovicích.

Rekola provozuje sdílená kola od roku 2013. Působí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci a Teplicích.

K provozovatelům takzvaného bikesharingu, tedy sdílení kol, se před časem přidaly i České dráhy. Velikonočním víkendem se tak opět otevřely jejich cyklopůjčovny. Střediska jsou v provozu zpravidla od 1. dubna do 31. října, vybrané půjčovny jsou otevřeny i celoročně. Bez slevové In Karty se za bicykl platí kolem 150 korun denně.

Výpůjčky kol chce letos umožnit také Moravskoslezský kraj. Do vybraných míst v regionu rozdělí 40 bicyklů. Turisté je budou moci využívat od letošního jara. Lidem s pohybovým omezením, nesportovcům nebo třeba seniorům mají pomoci zvládnout náročnější výlety po regionu, řekla krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Kola poháněná elektromotorem budou rozdělena do dvou kategorií. Pro méně náročný terén budou určená kola crossová, pro výlety v kopcovitých oblastech s větším převýšením kola horská. Obě varianty bude možné téměř v každé lokalitě zapůjčit i v dámském provedení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 13 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 15 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...