České dráhy po zimě otevírají cyklopůjčovny. Moravskoslezský kraj nabídne elektrokola

Velikonočním víkendem se opět otevřely cyklopůjčovny Českých drah. Střediska jsou v provozu zpravidla od 1. dubna do 31. října, vybrané půjčovny jsou otevřeny i celoročně. Bez slevové In Karty se za bicykl platí kolem 150 korun denně. Výpůjčky kol letos umožní mimo jiné i Moravskoslezský kraj.

Ten do vybraných míst v regionu rozdělí 40 bicyklů. Turisté je budou moci využívat od letošního jara. Lidem s pohybovým omezením, nesportovcům nebo třeba seniorům mají pomoci zvládnout náročnější výlety po regionu, řekla krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Kola poháněná elektromotorem budou rozdělena do dvou kategorií. Pro méně náročný terén budou určená kola crossová, pro výlety v kopcovitých oblastech s větším převýšením kola horská. Obě varianty bude možné téměř v každé lokalitě zapůjčit i v dámském provedení.

Jedním z cílů tohoto projektu je propagace alternativních možností mobility. Chceme lidem nabídnout možnost šetřit přírodu i svoje zdraví. Elektrokola budeme věnovat do deseti oblastí, které jsou turisticky oblíbené, mají zhoršenou dopravní dostupnost a je v nich větší pravděpodobnost výskytu turistů s pohybovým omezením.
Jan Krkoška
náměstek moravskoslezského hejtmana

Elektrokola budou k dispozici například při návštěvě Pusteven, mikroregionu Slezská Harta nebo Dolních Vítkovic. Zájemci o zapůjčení za dvouhodinovou projížďku zaplatí v případě crossového kola 80 korun, pokud si půjčí kolo horské, bude je to na dvě hodiny stát 95 korun. V případě celodenní projížďky zaplatí 320 nebo 390 korun. Baterie v elektrokolech umožňuje až sedmdesátikilometrovou vyjížďku.

ČD požadují dva doklady a kauci

České dráhy umožňují výpujčky kol v rámci celé České republiky. Výdejní místa jsou většinou ve větších železničních stanicích, více zde. Například v Moravskoslezském kraji si lidé mohou kola i elektrokola půjčit ve dvou železničních stanicích, a to ve Frýdku-Místku a v Ostravě hlavním nádraží. V sousedním Olomouckém kraji je to dokonce možné ve čtyřech lokalitách - v Hranicích na Moravě, v Olomouci na hlavním nádraží, v Zábřehu na Moravě a v Přerově.

Největší výhodou je, že cestující mohou vrátit kolo i jinde, než si ho půjčili. Na vybraných tratích lze přepravovat bicykl zdarma, cyklovýlet je možné kombinovat s pěší turistikou a využít bezplatné úschovy v určených stanicích. Zájemcům nabízí dopravce kvalitní kola s předpisovou výbavou a pravidelným servisem. Při zapůjčení kola je nezbytné podepsat nájemní smlouvu, předložit dva osobní doklady (občanský, řidičský průkaz nebo např. In Kartu ČD), zaplatit půjčovné a složit vratnou kauci.

V roce 2017 si zákazníci vypůjčili v celé síti půjčoven ČD 9222 kol, ve srovnání s rokem 2016 je to o 1154 výpůjček více. Mezi nejúspěšnější patřila už třetím rokem půjčovna v Praze-Smíchově, kde si lidé od dubna do října zapůjčili přes 900 kol.

Tradičně největší zájem je o výpujčky kol v Jihočeském kraji (2425 kol) a v Jihomoravském kraji (1083 kol). V Karlovarském kraji to bylo 633 kol, tradičně největší zájem je v Karlových Varech (318) a v Chebu (95).

Rekola pokračuje s bikesharingem

V Česku existuje řada menších firem, které půjčují kola za poplatek, ale České dráhy mají nejrozsáhlejší síť.

Takzvaný bikesharing, tedy sdílení kol, nabízí například společnost Rekola. Například v celé Praze funguje tato služba s růžovými koly. Do Prahy se chce vrátit se žlutými bicykly firma ofo.

Bikesharing firmy ofo
Zdroj: ČT24

Praha již připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb. Systém počítal s pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol.

Rekola letos zájemci najdou v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Olomouci a Teplicích. Cena výpujčky se liší podle regionu. V Praze si mohou lidé půjčit rekolo na 15 minut zdarma. Za dalších 45 minut ale zaplatí 24 korun. V Českých Budějovicích se oproti tomu platí 20 korun za hodinu výpůjčky.

Události ČT: Sdílená ekonomika se prosazuje v bydlení i dopravě (zdroj: ČT24)