Jen za prvních sedm měsíců letošního roku zemřelo na železničních přejezdech o 14 lidí více než loni za stejné období. Některé obce proto řeší, jak zvýšit bezpečnost na místech, kde silnice křižuje dráhu. Například v Moravském Písku nyní testují předsunutý semafor.
V Moravském Písku testovali nový semafor. Má zabránit nehodám na přejezdu
Střetů osobních aut s vlaky přibývá. Jedno z problematických míst je například v Moravském Písku. Tam letos na jaře jen těsně nedošlo ke střetu dálkového vlaku s kamionem. Ten uvízl mezi závorami na kolejích. Na poslední chvíli je prorazil.
Nyní obec u přejezdu testuje předsunutý semafor. Ten reaguje na výstražné zařízení přímo u kolejí. Ve chvíli kdy se rozezní, na novém světelném zařízení padne červená. „Jestliže závory začnou zvonit, tak se detekuje ten zvuk, jestliže to procesor vyhodnotí, tak se pošle signál do semaforu a rozsvítí se červené světlo,“ vysvětlil vývojář společnosti FDP Praha Vladimír Novák.
Zelená se na semaforu pak objeví až po spuštění závor. „Řidiči by tak měli zastavit 80 metrů před přejezdem. Zelená je pustí dál, až když jsou závory dole,“ uvedla starostka Moravského Písku Hana Habartová (ČSSD).
Novinka byla v obci zatím jen na zkoušku
Semafor byl v obci na zkoušku jen jeden den. Díky němu by měli řidiči zastavit 80 metrů před přejezdem. Už v pondělí se ale ukázalo, že někteří řidiči takovou signalizaci nerespektují. Zda semafor zabrání dalším nehodám se teprve ukáže, drážní inspektoři ale upozorňují, že ani on nedokáže nahradit ukázněnost řidičů. Zda se novinka vrátí do obce natrvalo, se rozhodne na jednání obce s policií.
Na přejezdech zahynulo už dvacet lidí
Zatím poslední srážka vlaku s autem se stala v pondělí ráno na přejezdu u Moravského Krumlova. Řidič vozidla vyvázl bez vážnějšího zranění a drážní inspekce odhaduje škodu okolo 70 tisíc korun. „Světla byla v době nehody v činnosti a tudíž pravděpodobnost, že odpovědnost bude na řidiči, tak jako v 99 procentech případů, je zde velmi velká,“ uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.
Obdobných nehod přitom přibývá. Jen letos v Jihomoravském kraji už takto havarovalo dalších šest řidičů a na železničních přejezdech zemřelo už dvacet lidí. Nejhorší bilanci má Středočeský kraj – od začátku roku do konce července tam nehody na železničních tratích nepřežilo 24 lidí.