Účty za povodeň: Ústecký kraj 3,5 miliardy, Středočeský o miliardu víc

Ústí nad Labem/Praha – Škody, které způsobily červnové povodně v Ústeckém kraji, přesahují 3,5 miliardy korun. Více než dvě třetiny tvoří škody na majetku měst a obcí. Čísla přišla také ze Středočeského kraje, kde jsou škody ještě vyšší – 4,2 miliardy korun. Ústecký a Středočeský kraj postihly povodně nejvážněji, s opravami by ale měl pomoci stát.

Ve Středočeském kraji zasáhly povodně 315 obcí a vyhnaly z domovů víc než 12 tisíc lidí. Nejvíce postihly Mělnicko, Nymbursko, Kolínsko a Berounsko. „Celkové škody na krajském majetku a majetku obcí jsou odhadovány na 4 miliardy 176 milionů korun,“ přiblížil hejtman Josef Řihák. Po měsíci od největší vlny povodní v obcích končí úklid, náprava škod teprve začne. „Pak se bude přemýšlet o tom, kde se vezmou peníze a stavebně se začnou opravovat třeba budovy, silnice a jiné věci,“ uvedl hejtman.

Na sečtení škod měli v Ústeckém kraji týden

Vláda odvolala stav nouze v Ústeckém kraji 28. června, poslední týden radnice i kraj sčítaly škody. Konečná suma je druhá nejvyšší. „Celkem za celé území Ústeckého kraje jde o škody za 3,523 miliardy korun, z toho v obcích za 2,437 miliardy,“ upřesnila mluvčí kraje Magdalena Hanáčková. Zdaleka největší 921milionové škody vznikly v Terezíně, kterému voda poničila především polabské místní části, škody jsou ale i v městě samotném. „Je to především na historických objektech, které poškodila spodní voda,“ přiblížila mluvčí.

Povodně, které začaly první červnový víkend, byly největší na Berounce, střední Vltavě a celém Labi. Největší sílu proto měla voda na dolním Labi, kde se průtok přiblížil historickým povodním z roku 2002. Labe působilo velké škody ve všech obcích a městech, kterým často nepomohla ani protipovodňová opatření. Například v ústeckém Střekově a částečně i v Děčíně byla voda tak vysoko, že zábrany postavené na desetimetrovou hladinu přetekla.

Devíticiferná čísla přišla také z Křešic (231,5 milionu), Ústí nad Labem (183 milionů) a Litoměřic (151,8 milionu). Lovosice zaznamenaly 96milionové škody a Děčín 53milionové. „Vlastní škody na majetku Ústeckého kraje a jeho příspěvkových organizací činí 111 267 000 korun,“ dodala Hanáčková. Škody v Ústeckém kraji zaznamenal také stát prostřednictvím svých organizací nebo společností, které vlastní či spoluvlastní. Povodí Labe, Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, RWE a ČEZ hlásí v rámci regionu škody 1,1 miliardy.

S opravami by měl pomoci stát. Zatím do obcí poslal stovky milionů na opravu toho, co nepočká, ve Středočeském kraji to bylo 100 milionů korun. Až získá od krajů vyčíslení škod, vyhlásí na obnovu zničených území dotační program. Obce očekávají, že dostanou většinu potřebných peněz. „Při minulých povodních měly obce při obnově dvacetiprocentní spoluúčast,“ připomněla mluvčí Hanáčková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 55 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...