Tramvajové muzeum bude prodělečné, varují Liberec auditoři

Liberec – Auditoři, kteří zkoumali hospodaření libereckého dopravního podniku, ostře kritizovali plán na vytvoření tramvajového muzea. Nejenže má být nákladný vznik expozice plánované na liberecké výstaviště, navíc si muzeum nevydělá na svůj provoz. Město se ale muzea, které se stane domovem historických tramvají zatím odstavených ve vozovně a představí pozoruhodnou historii liberecko-jabloneckého provozu, nechce vzdát.

Stavba muzea – expoziční haly, vestibulu a restaurace – bude dopravní podnik stát 15 milionů korun, zbylých 75 milionů pokryje evropská dotace. Auditorům se přesto taková částka nelíbí a tím více kritizují další náklady, které jsou s plánovaným muzeem spojeny. Expozice si na sebe prý nevydělá a její provoz bude dále zatěžovat rozpočet zadluženého podniku minimálně milionem ročně. „Projekt považuje za nedůvodnou zátěž, která ve svém důsledku přispěje ke zvýšení zadluženosti společnosti a ke zhoršení výsledku hospodaření,“ stojí v auditu.

Náměstek primátorky Lukáš Martin upozornil, že město ví o nákladech, které budou na provozování muzea potřeba. Vedení města a tedy i dopravní podnik si ale muzeum přeje a přes názor auditorů nechtějí měnit plány, tramvajová expozice je pro něj prioritou. „Takový je závěr představenstva. Představenstvo je nejvyšším orgánem dopravního podniku a ředitel a management je povinen se jeho úkoly řídit,“ zdůraznila mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Martina Poršová. Tramvajovým muzeem se Liberec zařadí po bok Prahy. Žádné jiné město nemá muzejní expozici věnovanou historii MHD, která by byla volně přístupná.

2 minuty
Reportáž Lucie Pokorné
Zdroj: ČT24

Městská opozice naopak muzeum nechce. Bohatá historie libereckých tramvají bledne ve srovnání s dluhy, které dopravní podnik má – jsou 300milionové. „Město bude dotovat ztrátu další příspěvkové organizace,“ řekl opoziční zastupitel Jan Korytář.

DPMLJ ale bude šetřit. Muzeum sice pravděpodobně vznikne, zato začne firma omezovat dálkovou autobusovou linku Liberec–Praha.

Tramvaje v Liberci jezdí od roku 1897, z dosud existujících provozů je po Brně, Praze a Ostravě nejstarší, mezi elektrickými provozy dokonce druhý nejstarší. Dopravní podnik vlastní zhruba desítku historických vozidel včetně tří provozních. Lidé je ale obvykle nespatří, muzeum to má změnit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 8 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...