Tisíce aut na cestě z Plzně do Bavorska již neprojíždějí napříč Staňkovem. Obchvat, který odvede tranzitní dopravu na silnici I/26 z třítisícového města, vznikl po padesáti letech od doby, kdy se o něm začalo vážně hovořit.
Staňkov utichl, tisíce aut se přestěhovaly na obchvat
Silnice I/26 vede z Plzně kolem Domažlic do České Kubice a na hranicích na ni navazuje spolková silnice 20, po které lze pokračovat na jih k Salcburku nebo odbočit například směrem na Mnichov. I když jde spíše o „zálohu“ pro dálniční spojení Čech a Bavorska, stále tudy denně projíždí devět tisíc aut a intenzita dopravy podle policie dále roste, jak se zvyšuje výměna s Bavorskem.
Většina měst na trase přitom nemá obchvat. Dosud ho měla pouze Česká Kubice, nově k ní přibyl i Staňkov. Jeho starosta Alexandr Horák je přesvědčen, že bylo třeba právě jeho město upřednostnit například před Stodem, Holýšovem nebo Horšovským Týnem. „Vím, že situace je stejná ve všech městech na silnici I/26. Ale Staňkov byl opravdu úzký na průjezd,“ podotkl.
Po dosavadní hlavní silnici, která se po otevření obchvatu stala místní komunikací, mohou nadále jezdit pouze osobní auta, zásobování a zemědělci. Ostatní vozidla nad 3,5 tuny mají vjezd zakázaný. „Bude tam jezdit oproti dnešku zlomek vozů,“ věří starosta. Starou silnici ve Staňkově čeká ještě oprava, kterou provede Ředitelství silnic a dálnic v příštím roce.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa ujistil, že staňkovský obchvat nebude na západě Čech poslední. „Počítáme s dalšími stavbami na silnici I/26,“ slíbil. Kdy a kde obchvaty vzniknou, by měly naznačit výsledky letošního dopravního sčítání na silnici I/26, které budou hotové v polovině příštího roku. Podle krajského ředitele ŘSD Zdeňka Kuťáka je nejdále příprava obchvatu Babylonu, vzniká studie holýšovského obchvatu a je schválená příprava studie spojky od dálnice D5 ke Stodu.