Severu Čech chybějí vysokoškoláci, přitáhnout je se snaží firmy i kraj

Ústí nad Labem – Vystudovat v Ústí nad Labem nebo Děčíně a pracovat v Praze – takový postup volí množství vysokoškolsky vzdělaných Severočechů, které práce doma neláká, ať už kvůli příležitostem, nebo rozdílu ve výdělku. Ústecký kraj, vysoké školy i firmy v regionu nyní hledají způsob, jak to změnit. Bez lidí s vysokoškolským vzděláním by podniky nemohly rozvíjet své technologie, neobstály v konkurenci společností s lepším zázemím – a práci by tak ztratili i ostatní. Pomoci mají pobídky pro vysokoškoláky, ale i rozšíření vysokoškolských studijních programů přímo na severu Čech.

2 minuty
Vysokoškolsky vzdělaní lidé opouštějí Ústecký kraj
Zdroj: ČT24

Hlavní důvod, proč lidé z Ústeckého kraje nepracují v domovském regionu, je prostý: peníze. Průměrné platy vysokoškolsky vzdělaných lidí v Praze jsou oproti severu Čech o devět tisíc korun vyšší, a to přesto, že má v hlavním městě diplom téměř každý čtvrtý, zatímco v Ústeckém kraji pouze každý dvanáctý. Vedle toho vidí i místní rodáci Ústecký kraj jako neperspektivní. „Děčín miluji, ale každopádně z hlediska obchodu je Praha výhodnější,“ shrnula Kateřina Nezvalová, inženýrka v oblasti ekonomie.

Problém s penězi se pokouší alespoň částečně vynahradit Ústecký kraj. Začal vysokoškolákům, kteří se zaváží, že po dokončení studia zůstanou v regionu, nabízet peníze. „Je to dvacet tisíc za rok,“ přiblížila studentka Pedagogické fakulty UJEP Dagmar Živná, které peníze přijdou vhod na nákup jízdného k dojíždění do škoy.

Severočeské firmy zatím vynahrazují nedostatek vysokoškolsky vzdělaných Čechů nabíráním expertů z Polska, Ruska nebo Ukrajiny. Například v Děčíně by se ale i tak našlo dalších deset míst pro lidi s odborným vysokoškolským vzděláním. Firmy potřebují odborníky, aby vyvíjeli nové technologie. „Žádný současný výrobek nelze vyrábět donekonečna opakovaně stále stejný,“ poukázal ředitel pro rozvoj společnosti Chart Zdeněk Machala.

Přirozený způsob, jak vysokoškoláky do regionu přivést, potom volí ČVUT. Na své děčínské pobočce rozšíří výuku o magisterský obor. Ten dosud chyběl, studenti, kteří po získání bakalářského titulu pokračovali, se tak přesouvali do Prahy – a už se na sever Čech nevrátili. Nyní by se to mohlo změnit. „Vznikne naděje, že absolventi získají i titul inženýr a zůstanou v regionu,“ podotkl proděkan ČVUT Jiří Čarský.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

SledujteLidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 10 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 19 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...