Průmyslový polokruh: V Holešovičkách pod zemí, všude mimoúrovňově

Praha – Vycházející hvězdou pražské silniční dopravy je přestavba tzv. Průmyslového polookruhu. Protože město zatím nemůže stavět východní část Městského okruhu, začalo se soustředit na alternativní trasu, která už existuje, zatím ji však zdržují semafory a některé úseky s nízkou kapacitou. Jejich úprava tak, aby se řidiči dostali od ústí tunelu Blanka až ke Štěrboholské radiále, bude stát 6,5 miliardy korun, nejnáročnější součástí má být zahloubení ulice V Holešovičkách.

Kolem Prahy za 6,5 miliardy

S využitím Průmyslového polookruhu jako náhrady chybějící východní části vnitřního okruhu Prahy přišel primátorský náměstek pro dopravu Josef Nosek již na počátku měsíce. Nyní upřesnil, jakými úpravami by měly jeho části projít. Polookruh vede po stávajících ulicích V Holešovičkách, Liberecká, Kbelská a Průmyslová. Téměř v celém úseku mají řidiči k dispozici 2+2 jízdní pruhy, současně je ale brzdí úrovňové křižovatky a v části trasy také nízký rychlostní limit.

CENA ÚPRAVY PRŮMYSLOVÉHO POLOOKRUHU

  • mimoúrovňové křižovatky Poděbradská a Kolbenova: 2,7 mld.
  • rozšíření Průmyslové: 300 mil.
  • zahloubení V Holešovičkách včetně křižovatky Povltavská: 3,2–3,5 mld.

Město proto začalo připravovat několik staveb, které umožní plynulý průjezd po celém polookruhu od ústí tunelového komplexu Blanka až ke Štěrboholské radiále. Ve Kbelské ulici by měly místo stávajících úrovňových křižovatek řízených světly s Poděbradskou a Kolbenovou ulicí vzniknout mimoúrovňová křížení. Problémy s ulicí V Holešovičkách, která vede středem vilové čtvrti a není možné jakkoli zvýšit její kapacitu, potom má vyřešit její zahloubení. Kvůli němu se ovšem pražští řidiči musí připravit na rok trvající omezení provozu v této přetížené ulici. „Zahloubení by muselo probíhat za provozu. Na jednu stavební sezonu, kdy by se zahloubila jedna polovina ulice V Holešovičkách, by se zúžila komunikace na 1+1 pruh. Ale jakmile bychom první část dali pod zem, tak už dole máte dva pruhy, nahoře máte dva pruhy, už se jezdí normálně,“ popsal způsob zahloubení náměstek Nosek. Všechny práce včetně staveb nových mimoúrovňových křižovatek by měly trvat šest let, z toho tři roky potrvá projekční příprava a získání stavebních povolení.

9 minut
Josef Nosek a František Lehovec o alternativě Městského okruhu
Zdroj: ČT24

Náhrada, nebo odklad?

O úpravě Průmyslového polookruhu začalo město uvažovat ve chvíli, kdy dostalo nepříznivý posudek o vlivu na zdravotní prostředí (EIA) pro plánovanou stavbu tzv. Blanky 2 – východního úseku Městského okruhu, který naváže na tunelový komplex Blanka na Pelc-Tyrolce a dovede auta na Jižní spojku. Jeho stavbu posudek podmínil dokončením severní části vnějšího okruhu města, který je podle Josefa Noska v nedohlednu. Navíc Praha nemá na náročnou stavbu Blanky 2 peníze, potřebovala by totiž asi 40 miliard korun.

Průmyslový polookruh
Zdroj: ČT24

Podle Františka Lehovce z katedry silničních staveb Fakulty dopravní ČVUT je myšlenka na zkapacitnění Průmyslového polookruhu a zahloubení ulice V Holešovičkách chvályhodná. „Idea založená na vytvoření druhé dopravní úrovně je správná,“ řekl k zvažované úpravě hlavní výpadovky z centra Prahy na sever. Současně ale zpochybnil, že by mohl polookruh plnohodnotně nahradit východní část Městského okruhu. „Jsem skeptický v tom, co bylo popsáno, že jde o plnohodnotné nahrazení fuknce Městského okruhu,“ řekl s tím, že polookruh bude využívat i doprava, která by na vnitřní okruh nesjížděla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 15 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025
Načítání...